لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

انتقاد امیر مکه از «دروغ‌ها و اتهام‌زنی‌ها» در مورد اجرای مراسم حج


در ادامه جدال‌ لفظی مقام‌های ایران و عربستان سعودی، خالد الفیصل، شاهزاده سعودی و امیر منطقه مکه، روز چهارشنبه، ۲۴ شهریورماه، با انتقاد تلویحی از ایران، از رهبران مذهبی مسلمانان جهان خواست با «فرقه‌گرایی» مبارزه کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خالد الفیصل روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در منا، با اشاره به تنش‌های اخیر میان تهران و ریاض گفت: «من رهبران سیاسی، علما و روشنفکران مسلمان را به مبارزه با فرقه‌گرایی دعوت می‌کنم.»

وی افزود: «اسلام دینی واحد است [برای تمام مسلمانان]، با این تفرقه و اختلافات فرقه‌ای میان مسلمانان مبارزه کنید.»

خالد الفیصل در ادامه تأکید کرد که علیرغم «دروغ‌ها و اتهام‌هایی» که برخی افراد مطرح کردند تا مقام‌های عربستان سعودی را به «بی‌کفایتی» در برگزاری مراسم حج متهم کنند، حج امسال بدون هیچ حادثه‌ای برگزار شد.

امیر منطقه مکه در ادامه گفت: «عربستان در مسائل داخلی ایران دخالت نمی‌کند، اما در عین حال اجازه نخواهد داد که از اماکن مقدس و مراسم حج، برای مقاصد سیاسی استفاده شود.»

در پی عدم حصول توافق میان تهران و ریاض بر سر شرایط برگزاری مراسم حج، جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در چهار دهه اخیر از اعزام زائران ایرانی به مراسم حج خودداری کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های عربستان سعودی را به «بی‌کفایتی» در برگزاری مراسم حج متهم می‌کنند.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۵ شهریورماه در پیامی شدیداللحن به مناسبت برگزاری حج، از کشورهای اسلامی خواست که «گریبان» عربستان سعودی را «رها نکنند» و «فکری اساسی برای مدیریت حج بکنند.»

این سخنان، واکنش محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی، را به دنبال داشت که ایران را به «سیاسی‌ کردن» مراسم حج متهم کرد.

محمد بن نایف در این‌ باره گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی بنا به دلایل داخلی، مانع سفر زائران ایرانی به عربستان شدند و به دنبال سیاسی‌ کردن حج و تبدیل آن به مراسمی خلاف تعالیم اسلامی هستند.»

ملک سلمان پادشان عربستان سعودی نیز روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، گفت از مراسم حج نباید برای مقاصد فرقه‌ای و سیاسی استفاده شود.

در واکنش به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای، عبدالعزیز الشیخ مفتی، روحانی بلندپایه عربستان سعودی، نیز گفت این اظهارات تعجبی ندارد چرا که ایرانی‌ها «مسلمان نیستند.»

پیشتر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز ایران را «به سوء استفاده سیاسی» از حادثه منا متهم کرده و گفته بود که بهتر است ایرانی‌ها منتظر روشن شدن نتیجه تحقیقات باشند.

با این حال ایران، مقام‌های عربستان سعودی را به بستن راه حجاج ایرانی برای سفر به مکه متهم می‌کند.

در مقابل عربستان نیز مقام‌های جمهوری اسلامی را به جلوگیری از سفر زائران ایرانی به حج امسال متهم کرده و می‌گوید «دولت ایران به دلایل داخلی از اعزام زائران ایرانی به حج خودداری کرده است.»

پس از حادثه منا که صدها ایرانی در میان کشته‌شدگان آن بودند، جنگ لفظی میان مقام‌های ایران و عربستان درباره مراسم حج بالا گرفته تا جایی که مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار برگزاری این مراسم توسط سازمان‌هایی نظیر سازمان کنفرانس اسلامی شده‌اند.

این جدال‌های لفظی، موضوع حضور زائران ایرانی در مراسم حج امسال را تحت تأثیر قرار داد.

در نهایت پس از ما‌ه‌ها کشمکش میان ریاض و تهران، وزیر ارشاد و سازمان حج و زیارت ایران روز نهم خردادماه، ضمن متهم کردن مقامات عربستان سعودی به «کارشکنی‌» اعلام کردند که اعزام زائران ایرانی به حج تمتع ۹۵ منتفی است.

XS
SM
MD
LG