لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۶

مفتی اعظم عربستان در واکنش به پیام خامنه‌ای: ایرانی‌ها مسلمان نیستند


عبدالعزیز الشیخ گفته که «خصومت ایرانی‌ها با مسلمانان بویژه سنی‌ها دیرینه است».
عبدالعزیز الشیخ گفته که «خصومت ایرانی‌ها با مسلمانان بویژه سنی‌ها دیرینه است».

روحانی بلندپایه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور در واکنش به پیام اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره مراسم حج امسال، گفت که ایرانی‌ها «مسلمان نیستند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالعزیز الشیخ مفتی اعظم عربستان در سخنانی که روزنامه «مکه» آن را بازتاب داده است، گفته که اظهارات خامنه‌ای «جای تعجبی ندارد» چرا که ایرانی‌ها از اولاد «مجوس‌ها» هستند.

اصطلاح «مجوس» از سوی عرب‌های تندرو برای اشاره به پیروان زرتشت استفاده می‌شود که آتش را عنصری مقدس می‌دانند. این مذهب تا پیش از حمله اعراب به ایران در ۱۴۰۰ سال پیش، کیش اصلی ایرانی‌ها بود.

عبدالعزیز الشیخ گفته است: «باید متوجه باشیم که آنها (ایرانی‌ها) مسلمان نیستند، از اولاد مجوس‌ها هستند، و خصومت‌شان با مسلمانان بویژه سنی‌ها دیرینه است».

اظهارات مفتی اعظم عربستان یک روز پس از پیام رهبر ایران بیان می‌شود که مقام‌های عربستانی را به «کشتن حجاج مجروح» در حادثه منا متهم کرد که پارسال اتفاق افتاد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که «مردان قسیّ‌القلب و جنایتکار» سعودی «مجروحان نیمه جان» را «با جان‌باختگان، در کانتینرهای در بسته محبوس ساختند و به جای درمان و کمک یا حتّی رساندن آب به لبان تشنه آنان، آنها را به شهادت رساندند».

بر اساس برآوردی که خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داده است، در جریان حادثه منا که مهرماه سال ۹۴ رخ داد دستکم دو هزار و ۴۲۶ نفر زیر دست و پا کشته شدند.

۴۶۴ نفر از این تعداد، ایرانی بودند که بالاترین شمار تلفات در میان کشورهای اسلامی به شمار می‌رود. این حادثه منجر به حمله گروهی از لباس شخصی‌ها به سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و در نهایت قطع روابط سیاسی دو کشور شد.

مقام‌های عربستانی هنوز هیچ گزارشی از علل وقوع این حادثه منتشر نکرده‌اند. تحقیقات اولیه حاکی از آن بود که در زمان بروز این حادثه دو مسیر اصلی حرکت حجاج بسته شده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام روز دوشنبه خود همچنین عربستان را متهم کرد که در حادثه سقوط جرثقیل در اطراف مسجدالحرام در مکه که پیش از حادثه منا رخ داد قصور داشته است. در حادثه مکه ۱۱۱ نفر کشته شدند.

رهبر ایران از مسلمانان جهان خواست تا «گریبان» مقام‌های عربستان را «به ‌خاطر جنایاتی که در گستره جهان اسلام به بار آورده‌اند»، رها نکنند. خامنه‌ای از سوی دیگر، رهبران ریاض را «حکام فتنه‌انگیزی» دانسته که به گفته وی، «با تشکیل و تجهیز گروه‌های تکفیری و شرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگ‌های داخلی و قتل و جرح بی‌گناهان کرده‌اند و یمن و عراق و شام و لیبی و برخی دیگر از کشورها را به خون آغشته‌اند».

تبادل پیام‌های خصمانه میان مقام‌های دو کشور ایران و عربستان نشانه‌ای از تلاش آنها برای مقصر جلوه دادن یکدیگر در حوادث منطقه است.

عربستان عمدتا سنی و ایران عمدتا شیعه هم اکنون در سوریه و یمن درگیر جنگ نیابتی هستند و در عراق، بحرین و لبنان نیز از گروه‌های متخاصم پشتیبانی می‌کنند.

مناسبات دیپلماتیک تهران و ریاض از دی ماه پارسال که گروه‌های تندرو در جمهوری اسلامی سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد را آتش زدند قطع است.

مذاکرات میان دو کشور برای حضور حجاج ایرانی در مراسم حج امسال با شکست روبرو و باعث شد که ایران مقام‌های عربستانی را به کارشکنی متهم کند. تهران گفته است که حجاج ایرانی امسال در این مراسم حضور ندارند.

وزارت حج عربستان نیز اردیبهشت امسال در واکنش گفته بود که حکومت ایران مسوول تصمیماتش در پیشگاه خدا و جهان درباره حج است.

محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان، نیز شامگاه دوشنبه گفت: «مقام‌های جمهوری اسلامی بنا به دلایل داخلی، مانع سفر زائران ایرانی به عربستان شدند و به دنبال سیاسی‌ کردن حج و تبدیل آن به مراسمی خلاف تعالیم اسلامی هستند».

مراسم حج قرار است از هفته آینده آغاز شود.

XS
SM
MD
LG