لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۵

آیت‌الله خامنه‌ای: مسلمانان گریبان عربستان سعودی را رها نکنند


رهبر جمهوری اسلامی در پیامی شدیداللحن به مناسبت برگزاری حج، از کشورهای اسلامی خواست که «گریبان» عربستان سعودی را «رها نکنند» و «فکری اساسی برای مدیریت حج بکنند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز دوشنبه، ۱۵ شهریور، در پیام خود به مسلمانان جهان، از مقامات عربستان سعودی با عناوینی چون «حاکمان بی‌دین و بی‌وجدان»،« حکام فتنه‌انگیز» «سیاست‌بازانِ از خدا بی‌خبر» و «شجره‌ ملعونه‌ طواغیت» نام برد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی همچنین مقامات این کشور را «شیطان‌هایی خُرد و حقیر» و «گمراهانی روسیاه» نامید که راه حجاج ایرانی را برای سفر به مکه «بسته» و «دشمنی و کینه خود با ملّت ایران» را «در زیر عنوان سیاسی کردن حج پنهان ساخته‌اند».

رهبر جمهوری اسلامی مقامات عربستان سعودی را به «هم‌پیمانی» با اسراییل و آمریکا متهم کرد.

وی تاکید کرد که مقامات عربستان سعودی در هر دو حادثه منا و سقوط جرثقیل در مسجد الحرام«مقصّرند» و «گمانِ عمدی بودن حادثه نیز از سوی برخی صاحب‌نظران مطرح شد».

آقای خامنه‌ای مدعی شد که به گفته او ماموران « قسی‌القلب و جنایتکار سعودی»، مجروحان حادثه منا را به «جای درمان و کمک یا حتی رساندن آب» همراه با کشته‌شدگان این حادثه «در کانتینرهای در بسته محبوس» کرده و باعث مرگ آنان شده‌اند.

آقای خامنه‌ای در ادامه این پیام نوشت که مقامات عربستان سعودی «به جای عذرخواهی و پشیمانی و تعقیب قضایی مقصّران مستقیم این حادثه‌ با نهایت بی‌شرمی و وقاحت، حتی از تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بین‌الملل اسلامی نیز سر باز زدند».

پس از حادثه منا مقامات جمهوری اسلامی دولت عربستان سعودی را به «بی‌کفایتی» متهم کرده و خواستار برگزاری مراسم حج توسط سازمان‌هایی نظیر سازمان کنفرانس اسلامی شده بودند.

در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان ، ایران را «به سوء استفاده سیاسی» از این حادثه متهم کرده و گفته بود که بهتر است ایرانی‌ها منتظر روشن شدن نتایج تحقیقات باشند.

این جدال‌های لفظی موضوع حضور حجاج ایرانی در حج سال ۹۵ را نیز تحت تاثیر قرار داد.

درنهایت پس از ما‌ه‌ها کشمکش میان ریاض و تهران، در نهایت وزیر ارشاد و سازمان حج و زیارت ایران روز یکشنبه، ۹ خرداد، ضمن متهم کردن مقامات عربستان سعودی به «کارشکنی‌» اعلام کردند که اعزام زائران ایرانی به حج تمتع ۹۵ منتفی است.

وزارت حج و عمره عربستان سعودی در بیانیه‌ای در روز جمعه هفتم خردادماه اعلام کرده بود که هیات سازمان حج و زیارت ایران بامداد روز جمعه با امتناع از امضای توافقنامه سازماندهی حجاج ایرانی، به تهران بازگشته است.

درهمین حال رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود نوشت که به گفته او، «بوق‌های تبلیغاتی» و«پادوهای مطبوعاتی» عربستان سعودی «تلاش بیهوده می‌کنند» که جمهوری اسلامی را «در محروم‌سازی حجّاج ایرانی از حجّ امسال، متّهم نشان دهند».

وی از مقامات عربستان سعودی با عنوان «حکام فتنه‌انگیزی» نام برد که «با تشکیل و تجهیز گروه‌های تکفیری و شرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگ‌های داخلی و قتل و جرح بی‌گناهان کرده‌اند و یمن و عراق و شام و لیبی و برخی دیگر از کشورها را به خون آغشته‌اند».

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها عربستان سعودی را به حمایت از گروه حکومت اسلامی(داعش) متهم کرده اند.

شماری از مقام‌های عالی جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز عربستان سعودی را به تلاش برای ایجاد ناامنی در جنوب شرقی ایران و دیگر مناطق مرزی، «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این مناطق متهم کرده بودند..

سخنان شدید اللحن رهبر جمهوری اسلامی درحالی بیان شده است که پیش از این مقامات دولت حسن روحانی از تلاش برای کاهش تنش‌ها بین دو کشور سخن گفته‌اند.

یک روز پیش از آقای خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، گفته بود که برای حل مشکلات دو کشور «اگر لازم باشد»، اشکالی ندارد که ایران «دست اول» را به سمت عربستان سعودی دراز کند.

تیرگی در روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های گذشته و پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن افزایش یافته و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال گذشته به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.

در موضوع حمله به سفارت عربستان سعودی، پیشتر رهبر جمهوری اسلامی به شدت از «متهم» کردن افراد «حزب‌اللهی» به تندروی انتقاد کرده و گفته بود که «به صرف اینکه قضیه‌ای مثل سفارت عربستان و سفارت انگلیس پیش بیاید که کاری بسیار بد و به ضرر کشور و اسلام است، این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند».

پس از محاکمه ۲۱ متهم حمله به سفارت عربستان، نیز غلامحسن محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرد که حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی به دلیل «خشمی» که از اقدامات حکومت این کشور و حادثه منا داشتند، می‌توانند مشمول «تخفیف در مجازات» شوند.

XS
SM
MD
LG