لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

عادل الجبیر: ایران مواد منفجره به بحرین،‌ کویت و عربستان سعودی قاچاق می‌کند


وزیر خارجه عربستان روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه ایران را به ارسال سلاح برای حوثی‌ها و قاچاق مواد منفجره به بحرین،‌ کویت و عربستان سعودی متهم کرد. تهران این اتهام را رد کرده و گفته که مقام‌های ریاض از سرنوشت صدام حسین عبرت بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل الجبیر که در پکن پایتخت چین به سر می‌برد، گفت که «کشورش اجازه نمی‌دهد حوثی‌های متحد ایران، بر یمن مسلط شوند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با رد این اتهام، به مقام‌های عربستان سعودی هشدار داد که سرنوشت «فتنه‌جویان بین‌المللی» همچون صدام را همواره پیش چشمان خود ببینند.

به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در این‌باره گفت: «مقامات کشور عربستان که به دلیل خطاهای فاحش استراتژیک، خود را در منجلاب خونین تروریسم و کشتار کودکان و زنان بی‌گناه در یمن، سوریه و عراق گرفتار کرده‌اند، بهتر است به جای فریادهای عاجزانه و تکرار ادعاهای نخ‌نما شده علیه دیگران، به فکر اصلاح روش‌های خود باشند».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، عربستان را به «آتش‌افروزی در منطقه» و «دست‌داشتن در عملیات‌های تروریستی» متهم کرده است.

عادل الجبیر نیز در بخشی دیگر از سخنانش، با تأکید بر حمایت عربستان از دولت یمن، گفت: «هم اکنون توپ در زمین حوثی‌ها است و آنها این فرصت را دارند که به مذاکرات صلح ملحق شوند تا به توافقی دست یابند که به نفع همه مردم یمن باشد».

وزیر خارجه عربستان، ایران را به «تلاش برای گسترش ناامنی در منطقه» متهم کرده و گفته است که «ایران با مداخله نظامی و حمایت از حوثی‌ها، به ناآرامی‌ها در یمن دامن می‌زند».

پیشتر، جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا نیز، ایران را به ارسال موشک و سلاح به یمن متهم کرده بود.

وی روز چهارم شهریور در یک کنفرانس خبری در جده عربستان گفته بود: «خطرات ناشی از ارسال موشک و سایر سلاح‌های پیشرفته توسط ایران، از یمن فراتر می‌رود و فقط تهدیدی برای عربستان سعودی و منطقه نیست. این تهدیدی برای آمریکاست و نمی‌تواند ادامه یابد».

اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این سخنان جان کری را به معنی «شراکت» در آن چیزی دانست که وی آن را «جنایات جنگی و ضد انسانی رژیم سعودی علیه مردم بی‌گناه و مظلوم یمن» توصیف کرد.

آقای ظریف، با رد اتهام ارسال سلاح به یمن، گفته بود که «توان نظامی ایران، هیچ‌گاه تهدیدی برای هیچ یک از کشورها نبوده و صرفاً جنبه دفاعی دارد».

وزیر خارجه عربستان در ادامه سخنان خود، ابراز امیدواری کرده که تهران و ریاض بتوانند مانند دوران پیش از انقلاب بهمن ۵۷ همسایگان خوبی برای یکدیگر باشند و در ادامه گفته است که «این به تغییر رفتار ایران بستگی دارد».

حوثی‌های شیعه‌مذهب یمن، از حمایت ایران برخوردار هستند و عبد ربه منصور هادی، رییس‌جمهوری یمن را سرنگون کرده‌اند.

آقای هادی از حمایت عمده کشورهای عربی منطقه برخوردار است و دولت او از سوی سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی به عنوان دولت رسمی یمن شناخته می‌شود.

ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از فروردین ماه سال گذشته که حوثی‌ها و متحدان آنها بخش گسترده‌ای از خاک یمن را تصرف کردند، حملات خود را به شورشیان آغاز کرد.

سازمان ملل متحد، روز نهم شهریور ماه اعلام کرد که در جریان درگیری‌های ۱۸ ماهه در یمن، دست‌کم ده هزار نفر کشته و سه میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG