لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

عادل الجبیر: ایران به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد


عادل الجبیر
عادل الجبیر

در واکنش به انتقاد عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان از سیاست های ایران در منطقه خاورمیانه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است، اتهامات مقام های ریاض علیه تهران «بی اندازه تکراری و ملال انگیز شده است.»

به گزارش شبکه الجزیره، عادل الجبیر که برای سفری در ژاپن به سر می برد، گفت، وقتی ایران به حمایت های خوداز حکومت سوریه،حزب الله لنبان وشبه نظامیان حوثی‌ها ادامه می دهد، عملابه قوانین بین المللی احترام نمی گذارد.

وزیر خارجه عربستان اظهار داشت: ما می بینیم ایران در سوریه دخالت می کند و از حزب الله لبنان و حوثی ها حمایت می کند و در عملیات هایی که امنیت ملی در منطقه را به مخاطره می اندازند نقش دارد.

وی اضافه کرد: ما تغییری در سیاست های ایران مشاهده نمی کنیم و می بینیم که سلاح به بحرین، کویت و عربستان سعودی می فرستد. ایران می بایست تصمیم بگیرد که در حال جنگ است یا نه؟

عادل الجبیر تصریح کرد: اگر ایران در حال جنگ است و به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد و در حال اجرای برنامه خود است، آنگاه این غیر ممکن است که بتوان با آن تعامل کرد.

وزیر امور خارجه عربستان خواستار بازگشت ایران به «خانواده»جامعه بین المللی شد و گفت: ما امیدواریم ایران، کشور بزرگ وتاریخی با مردمانی بزرگ، قادر باشد که سیاست های خود را که ریشه در سال ۱۹۷۹ دارند تغییر دهد و به جامعه بین المللی بازگردد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای که در صفحه اجتماعی خود در واکنش به این اظهارات گفته است:اتهامات واهی و ادعاهای بی اساس مقامات سعودی به خصوص آقای عادل الجبیر علیه نقش و تلاش های سازنده و مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه متاسفانه بی اندازه تکراری و ملال انگیز شده است.

بهرام قاسمی اضافه کرده است: «حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و حمایت معنوی و سیاسی از مردم بی گناه برخی کشورهای اسلامی منطقه که دستخوش توحش و خشونت افسار گسیخته گروه های تروریستی - تکفیری شده اند در چارچوب حفظ ثبات و امنیت منطقه و جهان است و انتظار آن است که همه کشورهای منطقه با رویکردی مثبت و اقدامات عملی و سازنده در جهت بازگشت امنیت و آرامش و ممانعت از کشتار بیشتر مردم بی گناه تلاش کنند.»

وی همچنین گفته است:« بهتر آن است عربستان در رفتار خود در منطقه تجدید نظر جدی کند و ضروری است تعقل جایگزین توهم شود.»

اختلافات ایران و عربستان بر سر مسایل منطقه طی سال های اخیر تشدید شده است.

در حالی که ایران از حکومت سوریه حمایت می کند، عربستان سعودی حامی گروه های مخالف بشار اسد است. در یمن هم ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به حمایت از رییس جمهوری این کشور و علیه شبه نظامی حوثی وارد جنگ شده است.

XS
SM
MD
LG