لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

ابتکار: برای مبارزه با ریزگردها بودجه نداریم


 گرد و غبار در ایلام
گرد و غبار در ایلام

رئیس سازمان محیط زیست ایران با تاکید بر اینکه حدود۷۰ درصد از گرد و غبار در ایران «منشأ خارجی »دارد، اعلام کرد که به دلیل نبود بودجه کافی، در مقابله با این پدیده« پیشرفت لازم» رخ نداده است.

معصومه ابتکار در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما که روز پنجشنبه، ۲۲ مهر، منتشر شده است، گفت که منشأ حدود ۷۰ درصد از گردوغبار در ایران کشورهای خارجی از جمله عراق و عربستان هستند.

وی اضافه کرد: «متاسفانه اخیرا نیز گردوغبار ازکانون‌های کشورهای ترکمنستان و افغانستان، استان خراسان رضوی را نشانه گرفته‌اند».

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد که تا زمان ادامه ناامنی در منطقه، گرد و غباری که منشأ خارجی دارد در ایران ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: «در سال ۹۲ در جهت آغاز کنترل کانون‌های تولید گردوغبار راهی عراق شده و در آنجا اقدام به نهال کاری کردم ولی متاسفانه این روند ادامه نیافته و متوقف شد».

خانم ابتکار پیش از این اعلام کرده بود که ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریزگرد‌ها هستند که منشاء خارجی آن کشور عراق است و اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگرد‌ها به ایران دخیل هستند.

وی تاکید کرده بود که به دلیل قدرت گرفتن گروه داعش در سوریه و عراق امکان همکاری مشترک با این کشورها درباره این موضوع وجود ندارد و برای این کشورها «اولویت‌های دیگری مطرح است».

در همین حال محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، روز شنبه، ۲۹ خرداد، ترکیه و عربستان سعودی را متهم کرده بود که باعث «تشدید» پدیده ریزگرد‌ها در کشورهای منطقه شده‌اند.

به گفته آقای درویش، «عربستان با برداشت از سفره‌های آب فسیلی‌اش موجب شده که منابع تولید گردو خاک در این کشور دستِ کم ۵ میلیون هکتار افزایش پیدا کند» و این گرد و خاک به کشورهای دیگر می‌رود.

وی همچنین گفته بود که دولت ترکیه نیز ۳۸ میلیارد مترمکعب آب که باید از کشورهای سوریه و عراق وارد بین‌النهرین یا میان‌رودان می‌شده را ظرف ۱۵ سال با ساخت سد «مهار» کرده است.

این مقام سازمان محیط زیست خواستار آن شده بود که جمهوری اسلامی ایران به همراه دیگر کشور‌ها از ترکیه« شکایت کند و جلو این روند را بگیرد».

رئیس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود نهال‌کاری، «مالچ پاشی» واحیای تالاب‌ها را از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با گرد و غبار ذکر کرد.

وی درعین حال اضافه کرد: «به دلیل عدم اعتبارات کافی برای مقابله با کانون‌های داخلی گردو غبار کشورمان، پیشرفت لازم را نداشته‌ایم».

خانم ابتکار روز روز یکشنبه، ۱۳ تیر، نیز در گزارشی به نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که ۸۰ درصد ایران «کم و بیش» تحت تاثیر موضوع گرد و غبار است و مقابله با کانون‌های این پدیده، با بودجه فعلی ۳۰ سال زمان می‌برد.

مقامات سازمان محیط زیست پیش از این اعلام کرده‌اند که برای مورادی چون احیای تالاب ها و همچنین مقابله گرد و غبار بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۵ تصویب شده است اما این بودجه کافی نیست.

مقامات این سازمان همچنین پیش از این بارها اعلام کرده‌اند که مقابله با گرد و غبار راه حل فوری ندارد.

XS
SM
MD
LG