لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

ایران اتهام نقش داشتن در حمله به ناوهای آمریکایی را رد کرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات یک ژنرال آمریکایی درباره نقش جمهوری اسلامی در حمله موشکی به سمت ناوهای آمریکایی در دریای سرخ را «داستانی تخیلی و خیال‌پردازانه» و «مشکوک و بی اساس» خواند و آن را «به شدت» رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر گفت: «اظهارات ضد و نقیض و نامفهوم مقامات آمریکایی در روزهای گذشته، اظهاراتی خلاف توام با سوء‌ظن و نابجاست که حاکی از سردرگمی آنان است.»

وی سپس آمریکا را متهم کرد که با « کمک مستقیم و غیرمستقیم» خود به ائتلاف عربی علیه نیروهای حوثی در یمن «در جنایات علیه مردم یمن نقش غیرقابل انکاری» دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از مقامات آمریکا خواست که به گفته او، «به جای فرافکنی، مانع جنایات و خونریزی‌های بیشتر شده و به کشتار مردم یمن... توسط همپیمانان خود خاتمه دهند».

ژنرال جوزف ووتل، از فرماندهان ارشد ارتش آمریکا، اعلام کرده که ایران احتمالا در حملات موشکی اخیر از سوی حوثی‌ها علیه ناوهای آمریکایی در دریای سرخ دست داشته است.

این فرمانده ارتش آمریکا، در عین حال گفته که فن‌آوری مورد استفاده در موشک‌های شلیک‌ شده تنها در اختیار ایران نیست.

در هفته‌های اخیر دست کم در دو مورد موشک‌های زمین به زمین به ناو «یو‌.اس.اس. میسون» شلیک شده است. چهار روز پیش، مقام‌های آمریکایی از حملات موشکی تازه حوثی‌ها به ناوچه جنگی «یو‌.اس.اس. میسون» خبرداده بودند.

سه روز پیش از آن نیز آمریکا چند سامانه راداری حوثی‌ها را درون خاک یمن با موشک‌های کروزخود منهدم کرده بود.

شورشیان حوثیِ یمن سه هفته پیش در این تنگه به یک کشتی باری امارات که در اجاره ارتش این کشور بود حمله کردند.

برخی رسانه‌های آمریکایی نظیر فاکس‌نیوز اعلام کرده بودند راکت‌هایی که به سمت کشتی اماراتی پرتاب شده‌ بودند، ساخت ایران بوده، اما بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران این اتهام را رد کرده است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز پنجشنبه، ۲۲ مهر، اعلام کرده بود که ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی ارتش، شامل ناوشکن رزمی الوند و ناوپشتیبانی بوشهر راهی خلیج عدن و تنگه باب‌المندب شده و مدتی در منطقه خلیج عدن حضور خواهد داشت.

اعزام ناوگروه ایران به خلیج عدن در حالی انجام شده است که سال گذشته و پس از اعزام ناوگروه ۳۴ نیروی دریایی ارتش به «گلوگاه» تنگه باب‌المندب، آمریکا و عربستان سعودی درباره احتمال ارسال سلاح از سوی کشتی‌های جنگی ایرانی مستقر در خلیج عدن برای شورشیان شیعه حوثی در یمن هشدار داده بودند.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی و غربی گزارش داد که تناوب ارسال جنگ‌افزار از ایران برای حوثی‌های یمن از طریق عمان به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده‌است.

تهران هنوز به گزارش منتشر‌شده در ۲۹ مهر ماه از سوی رویترز واکنشی نشان نداده‌است.

نهادهای دولت ایران، از جمله وزارات خارجه، اما گزارش‌های پیشین در این باره را تکذیب و اعلام کرده بودند که در حال حاضر انتقال کمک‌های دارویی یا غذایی به یمن نیز ممکن نیست.

حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردار هستند، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن را که دولتش هنوز مشروعیت بین‌المللی دارد، مجبور به ترک پایتخت کردند.

آقای هادی به عدن و سپس به عربستان رفت. حملات ائتلاف عربی به شورشیان از بهار گذشته آغاز شده و در این زمان بین هفت تا ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که شمار قابل توجهی از آن‌ها نیز غیرنظامی هستند.

ائتلاف عربی خود با انتقادهای بین‌المللی در رابطه با حملات مرگبار هوایی به تجمعات غیرنظامی در یمن روبه‌رو است.

XS
SM
MD
LG