لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۰

مرگ سه ایرانی در شهر کرکوک در پی حملات انتحاری داعش


نیروگاه برق شرکت ایرانی در شهر دبس در شمال کرکوک واقع است
نیروگاه برق شرکت ایرانی در شهر دبس در شمال کرکوک واقع است

در پی بالا گرفتن درگیری در موصل و سرریز آن به شهر کرکوک در عراق، سفیر ایران در این کشور روز جمعه، ۳۰ مهرماه، تایید کرد که حملات انتحاری داعش به کرکوک به مرگ سه ایرانی و مجروحیت پنج تن دیگر انجامیده است.

حسن دانایی‌فر، سفیر ایران، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از مرگ «سه تکنیسین ایرانی» در «یک پروژه نیروگاهی» در شهر کرکوک خبر داد.

پیش از او، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکوم کردن حملات داعش در شب گذشته به کرکوک از مرگ چهار ایرانی در این حوادث خبر داده بود.

در حالی که نبرد با گروه حکومت اسلامی، داعش، بر سر شهر موصل عراق برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد، چند عضو این گروه روز جمعه، ۳۰ مهرماه، دست به چند حمله انتحاری در شهر نفتی کرکوک زدند که دست‌کم هشت کشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی این حملات که در ساعات آغازین روز جمعه اتفاق افتاد دولت عراق در شهر کرکوک منع آمد و شد اعلام کرد.

در گزارش این خبرگزاری همچنین آمده است که گروه داعش در بیانیه‌هایی آن‌لاین مسئولیت این حملات انتحاری را بر عهده گرفته است.

در این حملات شش مامور امنیتی و دو ایرانی جان خود را از دست داده‌اند. شهروندان ایرانی عضو تیمی بودند که در نیروگاهی خارج از کرکوک مشغول به کار است.

رویترز به نقل از منابع امنیتی عراق می‌گوید که در جریان این حملات همچنین هشت عضو داعش نیز کشته شده‌اند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که اعضای داعش چندین ساختمان دولتی را در کرکوک هدف قرار داده‌ و «۱۶ نفر» را در نیروگاه ایرانی شمال شهر کشته‌اند.

بعضی رسانه‌ها این ساختمان‌ها را «مراکز امنیتی از جمله استانداری و مراکز پلیس» توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه توضیح داده است که سه بمب‌گذار انتحاری با ورود به این نیروگاه در شهر دبس که شرکتی ایرانی در حال ساخت آن است موفق به انجام حمله خود شده‌اند.

حملات انتحاری روز جمعه چهار روز پس از آن رخ می‌دهد که نیروهای کرد و عراقی با حمایت ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده حمله‌ای گسترده را با هدف بازپس‌گیری شهر موصل از نیروهای داعشی آغاز کردند.

شهر موصل در تابستان سال ۱۳۹۳ به شکلی غافلگیرانه به تصرف داعش درآمد و سکوی پرتابی شد برای حضور این گروه در صحنه جهانی.

XS
SM
MD
LG