لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۵

هشدار ایران علیه حضور نظامی ترکیه در عراق: این بدعت خطرناکی است


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه سوم آبان در نشست خبری هفتگی خود در مورد فشار ترکیه برای مشارکتش در عملیات بازپس‌گیری موصل از گروه حکومت اسلامی (داعش) گفت: «دیگرانی که به هر دلیل علاقه‌مند هستند در موضوع مبارزه با تروریست‌ها در داخل عراق مشارکت داشته باشند باید این اقدام را با مجوز دولت عراق انجام دهند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی در این باره افزود: «هیچ دولتی نمی‌تواند بدون اجازه دولت مرکزی عراق در این امر دخالت داشته باشد. این امری ناپسند است و اگر انجام شود بدعت خطرناکی است که می‌تواند نهایتاً گریبانگیر کسانی شود که این موضوع را رعایت نکردند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد: «به هیچ وجه قابل قبول نیست که کشوری به بهانه مبارزه با تروریسم و هر جنایت دیگری حاکمیت ملت‌های دیگر را لغو کند و بدون اجازه و مجوز دولت مرکزی آن کشور بخواهد به صورت یک‌جانبه عمل کرده و حاکمیت آن کشور را نقض کند. هرگونه مشارکت در موضع مبارزه با تروریسم در عراق باید با هماهنگی، اطلاع و مجوز دولت مرکزی این کشور صورت بگیرد.»

ترکیه بدون دریافت مجوز از دولت عراق حدود ۵۰۰ تن از نظامیان خود را در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل مستقر کرده و این نیروها در حال آموزش دادن به شبه‌نظامیان سنی و کُرد عراقی برای مشارکت در عملیات موصل هستند.

دولت بغداد که از هم‌پیمانان ایران است به ترکیه دستور خروج از خاک عراق را داده و با مشارکت ترکیه در عملیات موصل مخالفت می‌کند.

ترکیه درخواست خروج نیروهایش از خاک عراق را با لحن تندی رد کرده است.

هشدار حسن نصرالله به ترکیه

از سوی دیگر خبر می‌رسد که پس از شبه نظامیان شیعه عراق، حزب‌الله لبنان به عنوان یکی دیگر از گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی علیه حضور نظامی ترکیه در عراق و اشغال خاک این کشور هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، یکشنبه دوم آبان گفت: «بعد از آن همه نبرد عراقی‌ها بر سر موصل، ترکیه آمده و می‌گوید که موصل تُرک است و باید به ترکیه بازگردد».

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: «درباره حلب هم همینطور؛ آنها [ترکیه] می‌گویند که حلب از آن ماست نه سوریه».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز شنبه و در واکنش به اتهام‌ها دربارهٔ نقض حاکمیت ملی عراق، گفته بود که کشورش «به مرزهای جغرافیایی کشورها احترام می‌گذارد، حتی اگر این مسئله بر روی قلبش سنگینی کند».

آقای اردوغان بدون نام بردن از موصل افزوده بود: «برخی افراد نادان می‌پرسند عراق به ما چه ربطی دارد؟ اما آن جغرافیا بخشی از روح ما است».

بخش‌های وسیعی از عراق از جمعه شهر موصل، در قدیم برای مدت‌ها تحت حکومت امپراتوری عثمانی بود.

اخیراً شبه نظامیان شیعه عراق هم درباره حضور نظامی ترکیه در این کشور هشدار داده‌اند.

از جمله هادی عامری، فرمانده نیروهای موسوم به حشد الشعبی (بسیج مردمی) گفته است که اگر ترکیه نیروهایش را از عراق خارج نکند، با آنها به عنوان «دشمن» برخورد خواهد شد.

شبه نظامیان حشد الشعبی در عراق مانند حزب‌الله لبنان روابط گرمی با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی دارند.

در حالی‌که پیشتر نخست وزیر عراق گفته بود که نیازی به حضور ترکیه در عملیات بازپس‌گیری موصل نیست، نخست وزیر ترکیه در روز دوشنبه گفت که توپخانه این کشور در شمال عراق به پیشمرگ‌های کرد اقلیم خودمختار کردستان عراق در نبرد با حکومت اسلامی کمک کرده است.

بن‌علی ییلدریم تاکید کرد که آتش‌باران توپخانه ترکیه علیه داعش به درخواست دولت اقلیم کردستان عراق انجام شده است.

XS
SM
MD
LG