لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۹

نخست‌وزیر ترکیه: پیش‌مرگ‌ها کمک خواستند، ما هم حمایت نظامی می‌کنیم


شماری از معترضان به حضور ارتش ترکیه در عراق، در برابر سفارت ترکیه در بغداد
شماری از معترضان به حضور ارتش ترکیه در عراق، در برابر سفارت ترکیه در بغداد

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید حضور ارتش آن کشور در شمال عراق، به درخواست پیش‌مرگ‌های کُرد انجام شده و نیروهای ترک نیز از نبردهای آن‌ها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» حمایت نظامی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، حمله نیروهای مسلح کرد عراق به بعشیقه، از حمایت توپخانه و تانک‌های ترکیه برخوردار شده‌است.

آقای ییلدریم، دوم آبان‌ماه، پس از دیدار اعضای حزب حاکم ترکیه، «عدالت و توسعه»، گفته است «پیش‌مرگ‌ها[ی کُرد عراق] عملیات پاک‌سازی شهر بعشیقه را آغاز کرده‌اند… آن‌ها از ارتش ما در پایگاه بعشیقه کمک خواستند، و ما هم با آتش توپخانه، تانک و خودروهای زرهی فیرتینا به آن‌ها کمک می‌کنیم».

پایگاه بعشیقه در ۲۰ کیلومتری شمال‌شرقی موصل قرار دارد و نیروهای نظامی ترکیه، با وجود مخالفت‌های موکد نخست‌وزیر عراق، در این پایگاه به‌سر می‌برند.

سخنان تازه نخست‌وزیر ترکیه، پس از آن بیان می‌شود که حیدر عبادی، رئیس هیئت وزیران عراق، گفته بود برای نبردهای موصل به کمک ترکیه نیازی نیست.

خبرگزاری آناتولی به نقل از مقام‌های کرد می‌گوید پیش‌مرگ‌ها موفق شده‌اند شهر بعشیقه را، «در جریان عملیات آزادسازی موصل» در روز یک‌شنبه به کنترل خود درآورند.

رسانه‌های خبری کرد زبان، از جمله شبکه خبری «کردستان ۲۴» (در اربیل) می‌گویند مقام‌های کرد، حضور یا دخالت نظامی نیروهای ارتش ترکیه در حمایت از پیش‌مرگ‌ها را تائید یا رد نکرده‌اند. در عین حال بنا بر گزارش‌ها نیروهای نظامی کرد عراق، در نبرد برای کنترل این شهر، از حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار بودند.

از هفته‌ها پیش از آغاز عملیات موصل، روابط بغداد و آنکارا، در پیوند با حضور نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق، روبه تنش و بحران گذاشت.

دولت عراق خواستا خروج نیروهای ترکیه شده‌است، اما رجب طیب اردوغان، در چند سخنرانی، عملا تاکید کرده نیروهای ترکیه برای حضور در عراق و یا انجام عملیاتی در آن کشور به اذن و اجازه بغداد نیاز ندارند. آنکارا می‌گوید از سنی‌ها و ترکمن‌های عراق حمایت می‌کند.

بن‌علی ییلدریم نیز در سخنان تازه خود تاکید کرده کشورش راسا «چه داخل، چه خارج از مرزهای خود» به مقابله با تروریسم اقدام می‌کند: «ما برای حفاظت از تمامیت ارضی کشوری و همبستگی و اتحاد ملت خود، گام‌های لازم را بر می‌داریم و در این راه هیچ واهمه‌ای هم نداریم».

دولت مرکزی عراق از سوی دیگر ترکیه را به تهدید تمامیت ارضی خود متهم کرده‌است و خواستار تشکیل جلسه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در این مورد نیز شده بود.

نیروهای ارتش ترکیه در حالی‌که با شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی در شمال سوریه درگیر شده‌اند، حملات گسترده‌ای نیز به شماری از شبه‌نظامیان کرد، در هر دو کشور سوریه و عراق انجام داده‌اند.

دو روز پیش وزیر دفاع ایالات متحده گفته بود حفظ تمامیت ارضی عراق، برای ائتلاف به رهبری واشینگتن یک اولویت به شمار می‌رود. اشتون کارتر به تازگی سفری به منطقه کرده که گفته می‌شود بخشی از آن با هدف کاستن از تنش‌های اخیر انجام شده‌است.

XS
SM
MD
LG