لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۶

«موافقت اصولی بغداد و آنکارا» برای حضور نیروهای ترکیه در عملیات موصل


اشتون کار‌تر روز جمعه گفت جزئیات مشارکت ترکیه در عملیات موصل همچنان نیازمند بررسی است.
اشتون کار‌تر روز جمعه گفت جزئیات مشارکت ترکیه در عملیات موصل همچنان نیازمند بررسی است.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد بغداد و آنکارا به یک موافقت اصولی دست یافته‌اند که به ترکیه اجازه می‌دهد تا در عملیات باز پس‌گیری موصل از دست گروه حکومت اسلامی نقش داشته باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر شکایت کرده بود که کشورش نقش چندانی در حملات مورد پشتیبانی آمریکا به موصل ندارد. این منطقه تا اوایل قرن بیستم بخشی از امپراتوری عثمانی بود و ترکیه همچنان آن را منطقه زیر نفوذ خود می‌داند.

این در حالی است که بغداد تحرکات ترکیه در شمال عراق را با نگرانی دنبال می‌کند و هرگونه توافق بر سر عملیات موصل گام مهمی برای کاهش تنش میان این دو کشور همسایه تلقی می‌شود.

اشتون کار‌تر روز جمعه ۳۰ تیرماه گفت جزئیات مشارکت ترکیه در این عملیات همچنان نیازمند بررسی است و یک مقام ارشد نظامی آمریکا هم یادآور شد که همکاری غیرنظامی در این زمینه نیز محتمل است.

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگارانی که همراه او در سفر ترکیه بودند به طور تلویحی، مشارکت ترکیه را مشروط دانست و گفت: «مواردی هست که دولت عراق باید با آن موافقت کند و فکر می‌کنم به طور اصولی در این زمینه توافق وجود دارد».

ترکیه در هفته‌های گذشته بر سر حضور نیرو‌هایش در پایگاه نظامی «بعشیقه» در نزدیکی موصل تنش‌های زیادی با دولت مرکزی عراق داشته است. نیروهای ترک در این پایگاه هزاران سرباز منطقه اقلیم کردستان را آموزش داده‌اند.

رجب طیب اردوغان هشدار داده است که اگر ارتش عراق برای باز پس‌گیری شهر سنی‌نشین موصل به شبه‌نظامیان شیعه اتکا کند حمام خون فرقه‌ای به راه می‌افتد.

فکری آیسیک، وزیر دفاع ترکیه که با آقای کار‌تر دیدار کرده است، نیز گفت موافقت اصولی با مشارکت آنکارا در زمینه «تعیین وضعیت آینده موصل» وجود دارد و اینکه با همتای آمریکایی‌اش درباره همکاری سه کشور برای کاهش تنش میان ترکیه و عراق به توافق رسیده است.

او در مصاحبه‌ با تلویزیون دولتی «تی آر تی» گفت: «ما درباره مشارکت ترکیه در کارزار موصل و اینکه آنکارا دور میز آینده این شهر پس از عملیات حضور داشته باشد مشترکا فعالیت خواهیم کرد».

عملیات موصل که از هفته گذشته آغاز شده بزرگ‌ترین کارزار نظامی این کشور از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ از سوی ایالات متحده است. این شهر پنج برابر بزرگتر از سایر شهرهایی است که گروه حکومت اسلامی پیشتر در اختیار داشت.

یک مقام نظامی آمریکا که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفته است ایالات متحده نگرانی‌های مشروع امنیتی ترکیه در خصوص نتیجه عملیات موصل را درک می‌کند و ابراز امیدواری کرده که مقام‌های ترکیه و عراق هفته آینده بتوانند با هم دیدار کنند.

XS
SM
MD
LG