لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

«چهار کشتی حامل سلاح ایرانی به مقصد یمن» ظرف ۱۸ ماه گذشته توقیف شده است


کوین دونگان، رییس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا.
کوین دونگان، رییس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا.

یک مقام نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه ششم آبان اعلام کرد که از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ تاکنون چهار کشتی حامل سلاح از سوی ایران به مقصد یمن از سوی ایالات متحده و متحدانش توقیف شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دریابان کوین دونگان، رییس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا به خبرنگاران در یک پایگاه آمریکا در جنوب غربی آسیا گفت: «هم کشتی‌های آمریکایی و هم متحدان ما... چهار کشتی حامل سلاح از سوی ایران به یمن را توقیف کرده‌اند. ما خبر داشتیم که این کشتی‌ها از جانب ایران آمده‌اند و مقصد آنها را هم می‌دانستیم».

اظهارات آقای دونگان پس از آن بیان می‌شود که ژنرال جوزف ووتل، رییس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، هفته گذشته گفت که ایران احتمالا در حمله موشکی حوثی‌ها به ناوهای جنگی آمریکا در دریای سرخ دست داشته است.

تهران این ادعا را رد کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز ۲۹ مهر گفت: «اظهارات ضد و نقیض و نامفهوم مقامات آمریکایی در روزهای گذشته، اظهاراتی خلاف توام با سوء‌ظن و نابجاست که حاکی از سردرگمی آنان است».

مقام‌های آمریکا می‌گویند که در روزهای ۱۰ و ۱۳ مهرماه چندین موشک از سوی حوثی‌ها به سمت «ناو میسون» در دریای سرخ شلیک شد ولی تلفات و خساراتی در برنداشت. واشینگتن در واکنش به این حملات، چند نقطه از جمله سه مرکز سیار راداری این گروه در مناطق تحت کنترل آن را مورد حمله قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران از گروه شیعه حوثی در یمن حمایت می‌کند که علاوه بر صنعا، پایتخت، بسیاری از مناطق این کشور را در تصرف خود دارد. عربستان و متحدان عرب آن نیز از منصور عبدربه هادی، رییس جمهوری مورد تایید سازمان ملل، حمایت می‌کنند که نیروهایش بیشتر در شهر عدن مستقر هستند.

خبرگزاری رویترز اواخر مهرماه به نقل از مقام‌های آمریکایی و غربی خبر داد که ارسال سلاح از سوی ایران برای حوثی‌های یمن به ‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده ‌است.

بنابر این گزارش، کمک‌ها از راه زمین و از خاک عمان برای حوثی‌ها ارسال شده‌ است. پادشاهی عمان به این گزارش واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرد. با این حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا به رویترز گفته که واشینگتن نگرانی‌هایش در این مورد را به اطلاع دولت عمان رسانده‌ است.

نیروی دریایی آمریکا اردیبهشت امسال یک کشتی حامل سلاح از سوی ایران توقیف کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز یک گروه از کشتی‌های ایران که به مقصد یمن در حرکت بودند پس از هشدار ایالات متحده ناچار به بازگشت به کشور شدند.

XS
SM
MD
LG