لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

روحانی: اروپا از قدرت سیاسی‌اش برای فشار بر حامیان منطقه‌ای تروریسم استفاده کند


رئیس جمهور ایران، در دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نسبت به شکل‌گیری «حکومت‌های تروریستی» در خاورمیانه و شمال آفریقا هشدار داد، و از اتحادیه اروپا خواست که از «قدرت سیاسی» خود برای اعمال فشار بر «حامیان منطقه‌ای تروریسم» استفاده کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه جمعه هفتم آبان ماه، برای دیدار با مقام‌های ایرانی وارد تهران شده بود و روز شنبه پس از دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران تهران را به مقصد ریاض ترک کرد.

در دیدار روز شنبه خانم موگرینی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران یادآور شد اقدامات تروریستی در عراق و سوریه، تهدیدی جدی برای همه جهان است و تأکید کرد که «اگر به طور جدی با تروریست‌ها در منطقه مبارزه نشود، در آینده شاهد چند دولت و حکومت تروریستی در منطقه و شمال آفریقا خواهیم بود که در آن صورت مبارزه با آنها بسیار دشوار می‌باشد».

بر پایه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی در این دیدار همچنین گفت که اولویت اصلی جمهوری اسلامی در سوریه و عراق را «مبارزه با تروریسم» است، و «برقراری امنیت، مبارزه با تروریست‌ها، یکپارچگی، تمامیت ارضی و تأمین آینده سوریه تنها با رأی و نظر مردم، برای ما حائز اهمیت است».

او بر ضرورت همکاری ایران و اتحادیه اروپا برای تسریع در رسیدن به امنیت در منطقه تأکید کرد و خواستار «فعال شدن بیشتر اتحادیه اروپا» برای ایجاد امنیت و آرامش در سوریه با همکاری کشورهای منطقه شد.

در این زمینه رئیس‌جمهور ایران تأکید کرد که «اگر اتحادیه اروپا به هر دلیل مایل به استفاده از حضور نظامی خود برای برخورد با تروریست‌ها در منطقه نیست، استفاده از قدرت سیاسی برای اعمال فشار به حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها و قطع کمک‌ها به آنان اثرات قابل توجهی در مبارزه با تروریسم بر جای خواهد گذاشت».

ایران به همراه روسیه از حامیان اصلی حکومت بشار اسد است، و در شرایطی به دولت این کشور برای مقابله با گروه‌های مخالف بشار اسد کمک می‌کند که از دولت بشار اسد هیچ تفکیکی میان گروه‌های مخالف خود قائل نیست و همه آنها را تروریست توصیف می‌کند.

این در حالی است که آمریکا که ائتلافی بین‌المللی متشکل از ۶۰ کشور مختلف را رهبری می‌کند، قائل به تفکیک میان مخالفان میانه‌رو بشار اسد، و گروه‌هایی تروریستی مثل گروه داعش و جبهه النصره است.

گروه حکومت اسلامی یا داعش، علاوه بر اینکه بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه را در اختیار دارد و در این دو کشور حملاتی مختلفی را ترتیب داده است، در لیبی نیز فعالیت‌هایی دارد و از طریق نیروهای خود در این کشور، حملاتی را در مصر و الجزایر مرکتب شده است.

علاوه بر دیدار روز شنبه فدریکا موگرینی و حسن روحانی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، در مورد پایان دادن به بحران سوریه رایزنی کرد.

جزئیاتی از این دیدار هنوز از سوی مقام‌های ایران یا اروپایی منتشر نشده و برخی خبرگزاری‌های داخالی تنها به این نکته اشاره کرده‌اند که آقای ظریف نقش اتحادیه اروپا در بحران سوریه را سازنده توصیف کرده و برای همکاری نزدیک‌تر با این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.

خبرگزاری‌های ایران همچنین از قول فدریکا موگرینی نوشته‌اند که «ایران قدرتی کلیدی برای حل مشکلات در منطقه است و اتحادیه اروپا [در این زمینه] نیازمند همکاری با ایران است».

ایسنا در گزارش خود از دیدار خانم موگرینی و آقای ظریف، به این نکته اشاره کرده که اواسط هفته گذشته اتحادیه اروپا سند راهبردی رابطه بین ایران و اتحادیه اروپا تصویب کرد.

این خبرگزاری همچنین اشاره کرده که دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا نیز در نوامبر سال جاری در بروکسل به ریاست مجید تخت‌روانچی و هلگا اشمید برگزار شود.

XS
SM
MD
LG