لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۵

واکنش ایران به نشست ریاض: ترکیه و شورای همکاری مسئول وضعیت عراق و سوریه هستند


وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به بیانیه پایانی نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه٬ کشور‌های عضو این شورا را مسئول وضعیت «اسفبار» سوریه٬ یمن٬ بحرین٬ عراق و لیبی معرفی کرد.

این بیانیه که روز شنبه ۲۴ مهر، در وب‌سایت رسمی وزارت خارجه ایران منتشر شده، خطاب به ترکیه و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرده که «در مقامی نیستند که دیگران را به عدم مداخله در امور منطقه نصیحت کنند».

در این بیانیه از «مداخله‌جویی‌های غیرمسئولانه» این کشور‌ها در امور همسایگان خود به عنوان یکی از عوامل «گسترش ناامنی، جنگ و تروریسم» در منطقه نام برده شده است.

در این بیانیه آمده است که «وضعیت اسفبار و ناامن سوریه، یمن، بحرین، عراق و لیبی نتیجه مداخله‌جویی غالب کشورهایی است که در ریاض جمع شده و اینک چاره سیاست‌های شکست خورده خود را در متهم ساختن دیگران یافته‌اند».

وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده که تهران «زیاده‌گویی» اعضای شورای همکاری خلیج فارس درباره «تمامیت ارضی خود و حاکمیت ملی خلل‌ناپذیر بر جزایر سه‌گانه ایرانی را محکوم» می‌کند.

این بیانیه همچنین اعلام کرده بیانیه پایانی نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه در ریاض را «مملو از اتهام و فرافکنی» می‌داند.

وزارت امور خارجه ایران همچمنین اضافه کرده بیانیه این شورا «متضمن جهت‌گیری مداخله جویانه، غیرمسئولانه و غیردوستانه در مورد توانایی‌های دفاعی مشروع جمهوری اسلامی ایران است».

وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه پنجشنبه گذشته نشست مشترکی در ریاض برگزار کرده و در پایان آن از ایران خواسته بودند «نقش فرقه‌گرایانه‌اش را در منطقه کنار بگذارد».

در بیانیه پایانی این نشست «بر ضرورت مداخله فوری شورای امنیت و جامعه جهانی برای توقف تجاوز نظامی به سوری‌ها» تأکید شده بود.

این بیانیه همچنین «تشدید حملات نظامی» سوریه و متحدانش به شهر حلب را محکوم کرده بود.

جدال لفظی کشورهای منطقه درباره مسائل عراق٬ سوریه٬ یمن و منطقه در شرایطی افزایش یافته که روز شنبه، ۲۴ مهر، قرار است نشستی بین‌المللی درباره بحران سوریه در لوزان سوئیس برگزار شود.

ایران که پیشتر گفته بود در این نشست حضور نخواهد داشت٬ اعلام کرده در این مذاکرات شرکت خواهد کرد٬ مذاکراتی که ایالات متحده گفته امید چندانی به آن ندارد.

در نزدیک به شش سال جنگ داخلی در سوریه دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند٬ میلیون‌ها نفر خانه و کاشانه‌شان را از دست داده‌اند و آینده این کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

XS
SM
MD
LG