لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

ظریف و لاوروف: حل بحران سوریه تنها با توافق سیاسی ممکن است


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (راست) با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (راست) با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف

وزیران امور خارجه ایران و روسیه روز سه‌شنبه ۲۰ مهر در یک تماس تلفنی اعلام کردند که برای حل بحران سوریه «راه دیگری جز دستیابی به توافق سیاسی وجود ندارد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای از تماس تلفنی سرگئی لاوروف با محمدجواد ظریف خبر داد.

بر اساس این بیانیه، طرفین در این تماس تلفنی که به ابتکار طرف روسی انجام شد، تأکید کردند که «بحران سوریه تنها می‌تواند از طریق توافق سیاسی» حل شود و «برای ایجاد شرایط لازم جهت دستیابی به چنین توافقی تشدید تلاش‌های بین‌المللی حائز اهمیت است».

تأکید ظریف و لاوروف بر تشدید تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به توافق جهت ایجاد صلح در سوریه در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده از روز ۱۲ مهر تماس‌های خود را با مسکو بر سر بحران سوریه متوقف کرده است.

آمریکا در واکنش به ادامه حملات هوایی روسیه در شهر حلب این تصمیم را گرفته است؛ به گفته مقام‌های آمریکایی، نیروهای نظامی روسیه و سوریه شهروندان عادی سوری را هدف حملات هوایی خود قرار می‌دهند و همچنان به بیمارستان‌ها، زنان و کودکان حمله می‌کنند.

به گفته واشینگتن، اقدامات نظامی روسیه و حکومت سوریه مغایر با اصل آتش‌بس و توافق‌نامه ترک مخاصمه در این کشور است؛ روسیه این اتهامات را رد می‌کند.

در واکنش به این تصمیم آمریکا، آنتونی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه با اظهار «تاسف» از این تصمیم واشینگتن تأکید کرد به باور او «این ایالات متحده است که باعث شکست توافق‌نامه ترک مخاصمه در سوریه شده است».

ادامه حملات نیروهای روسیه و ارتش سوریه در شهر حلب، به گفته آمریکا و هم‌پیمانان آن، موجب شد آتش‌بس یک‌هفته‌ای که از روز ۲۲ شهریور با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم حلب آغاز شد، بدون موفقیت به پایان برسد.

در این میان، حملات هوایی علیه محلات تحت کنترل مخالفان بشار اسد در حلب هم‌چنان ادامه دارد و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز سه‌شنبه بر اثر یکی از بمباران‌ها دست‌کم هشت نفر جان خود را از دست دادند.

این خبرگزاری هم‌چنین خبر می‌دهد که روز سه‌شنبه در شهر درعا در جنوب سوریه، مخالفان بشار اسد اقدام به شلیک راکت به سوی محلات تحت کنترل نیروهای اسد کردند که برخورد یکی از این راکت‌ها به یک مدرسه باعث کشته شدن دستکم شش نفر شد که شماری از آنها کودک بودند.

XS
SM
MD
LG