لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

رییس جمهوری روسیه سفرش را به فرانسه لغو کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه (راست) به همراه همتای فرانسوی خود، فرانسوا اولاند
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه (راست) به همراه همتای فرانسوی خود، فرانسوا اولاند

یک روز پس از آن‌که رییس‌جمهوری فرانسه گفت نیروهای سوری به کمک بمباران‌های روسیه مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، از لغو سفرش به پاریس خبر داد.

ولادیمیر پوتین قرار بود روز ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر) برای مراسم افتتاح یک کلیسای ارتدکس روسی در نزدیکی برج ایفل به پاریس برود اما فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه اصرار داشت که همتای روسی‌اش در این سفر گفت‌وگویی با موضوع سوریه نیز با وی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه ۲۰ مهر با اعلام خبر لغو این سفر گفت که ولادیمیر پوتین منتظر می‌ماند تا هر موقع آقای اولاند «احساس بهتری» در مورد این سفر داشت به پاریس سفر کند.

بنا بر این گزارش، رییس جمهوری فرانسه نیز در پاسخ به این اظهارات سخنگوی کرملین گفته‌ است که وی آماده است «برای پیشبرد صلح»، «هر موقع» با ولادیمیر پوتین دیدار کند.

آقای اولاند که روز سه‌شنبه در مجمع پارلمانی شورای حقوق بشر اتحادیه اروپا سخن می‌گفت افزود در زمینه سوریه، بین فرانسه و روسیه «اختلاف نظر زیادی» وجود دارد.

روسیه بیش از یک‌سال است که با نیروی هوایی خود به یاری بشار اسد، ربیس جمهوری سوریه، شتافته و مواضع مخالفان او را بمباران می‌کند.

از زمان شکسته شدن آتش‌بس در ماه گذشته میلادی، هواپیماهای روسی و سوری حملات خود را به شهر حلب تشدید کرده‌اند که این روند انتقاد شدید قدرت‌های غربی را به دنبال داشته‌است.

قدرت‌های غربی و شماری از سازمان‌های حقوق بشری با اعلام این‌که مناطق غیرنظامی و نیز بیمارستان‌ها هدف این حملات قرار داشته‌اند، نیروهای روسی و سوری را به نقض حقوق بشر در حلب متهم کرده‌اند؛ مسکو و دمشق این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

در همین حال، روسیه هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه در خصوص متوقف کردن حملات هوایی بر فراز حلب را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرد.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرده‌است که پاریس از دادستان دیوان جنایات جنگی خواهد خواست تا تحقیقاتی را در مورد آنچه وی «جنایات جنگی» سوریه و روسیه در شرق شهر حلب نامیده آغاز کند.

در همین حال آمریکا نیز در واکنش به ادامه حملات هوایی روسیه در شهر حلب از روز ۱۲ مهر تماس‌های خود را با مسکو بر سر بحران سوریه متوقف کرده است.

واشینگتن پیش از این اقدامات روسیه و سوریه را «جنایت جنگی» نامیده و خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی درباره آن شده بود.

XS
SM
MD
LG