لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

جان کری خواستار تحقیقات جنایات جنگی درباره اقدامات روسیه و سوریه شد


جان کری (راست) و و ژان مارک آیروت، وزیران خارجه آمریکا و فرانسه.
جان کری (راست) و و ژان مارک آیروت، وزیران خارجه آمریکا و فرانسه.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۶ مهر خواستار انجام تحقیقات درباره اقدامات روسیه و سوریه به عنوان «جنایت جنگی» شد و این دو کشور را متهم کرد که شهروندان سوری را هدف حملات هوایی خود قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری پس از دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه در واشینگتن گفت: نیروهای ارتش سوریه نیمه شب گذشته به یک بیمارستان دیگر حمله کردند که در نتیجه آن ۲۰ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

وی تاکید کرد روسیه و سوریه درباره اینکه چرا همچنان به بیمارستان‌ها و زنان و کودکان حمله می‌کنند، «بیش از یک توضیح» به جهان بدهکارند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، چنین اقداماتی «می‌طلبد که هدف تحقیقات مناسب درباره جنایات جنگی قرار گیرند و کسانی که چنین اقداماتی انجام می‌دهند باید پاسخگوی اقدامات خود باشند».

آقای کری می‌گوید که این دست حملات «ورای» اتفاقات تصادفی است.

او هر دو کشور را به اتخاذ نوعی استراتژی برای «هدف قرار دادن مردم عادی» متهم کرد.

مارک آیروت نیز در سخنانی از طرح فرانسه برای آتش‌بس در سوریه سخن گفت. با این حال معلوم نیست که طرح فرانسه چه مزیت‌هایی نسبت به طرح آمریکا و روسیه دارد که یک هفته بیشتر دوام نیاورد و به شکست انجامید.

توافق روز ۹ سپتامبر جان کری و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، برای برقراری آتش‌بس در سوریه ائتلاف جدید ضدتروریسم را شکل داد و درگیری‌ها را به مدت یک هفته متوقف کرد و موجب ارسال برخی کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره شد.

با این حال به دنبال حملات هوایی به کاروان کمک‌رسانی سازمان ملل به شهر حلب، آمریکا دو کشور روسیه و سوریه را به انجام این حمله متهم کرد. دمشق و مسکو این اتهام را رد کرده‌اند.

با پایان یافتن آتش‌بس، حملات هوایی روسیه و ارتش بشار اسد علیه مواضع مخالفان حکومت سوریه شدت یافت و کمتر روزی است که بیمارستان و درمانگاهی مورد حمله قرار نگیرد.

آمریکا در واکنش به اقدامات این دو کشور تمام تماس‌های خود را درباره سوریه به حالت تعلیق در آورده است.

سازمان ملل هشدار داده است که قربانیان اصلی درگیری‌های حلب غیرنظامیان هستند و در صورت ادامه جنگ، بخش شرقی و باستانی این شهر تا پایان سال جاری میلادی ویران خواهد شد.

در همین حال، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز جمعه از روسیه خواست که با استفاده از نفوذش بر حکومت بشار اسد به درگیری‌ها در شهر حلب پایان دهد.

به گزارش رویترز، خانم مرکل در انتقادی که لحنش بسیار تند توصیف شده است افزود در قوانین بین‌المللی هیچ توجیهی برای بمباران بیمارستان‌ها وجود ندارد و مسکو باید از اسد بخواهد از کشتار غیرنظامیان دست بکشد.

وی همچنین تاکید کرد که جامعه بین‌المللی باید از تمامی ابزارها برای متوقف کردن کشتار استفاده کند.

برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که احتمالا خانم مرکل به دنبال تحریم روسیه است. استفان سایبرت، سخنگوی خانم مرکل نیز در یک کنفرانس خبری، احتمال تحریم روسیه را به دلیل نقش این کشور در بحران سوریه رد نکرد.

از سوی دیگر، ارتش روسیه گفته است که از آغاز عملیات نظامی در سوریه در سپتامبر سال ۲۰۱۵ تاکنون، حدود ۳۵ هزار شبه نظامی را کشته است.

به گفته آناتولی آنتونوف، وزیر دفاع روسیه، ۲۷۰۰ نفر از این افراد مقیم روسیه و سایر کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گفته است که بین پنج تا هفت هزار نفر از روسیه و سایر کشورهای اقماری اتحاد جماهیر شوروی سابق همراه با گروه حکومت اسلامی و سایر شبه نظامیان در سوریه می‌جنگند.

XS
SM
MD
LG