لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه: یزید و فرعون هم می‌گفتند ما اصلاح‌طلبیم


علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران
علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران٬ «تعبیر شیطان به کدخدا» و «سازش به تعامل» را «تصرف» در واژه اعتدال و «انقلابی‌زدایی» از آن دانسته و بدون اشاره به نام حسن روحانی٬ وی را «آخوندی» معرفی کرده که می‌گوید امام حسین دنبال «سازش» بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، علی سعیدی این اظهارات را روز چهارشنبه ۱۲ آبان در همایش «نفوذ و نظام سلطه» در دانشگاه امام حسین وابسته به سپاه بیان و حملات تندی را متوجه حسن روحانی کرد.

وی با اشاره به موضوع «مذاکره و توبه» حر بن یزید ریاحی در ماجرای عاشورا٬ از اینکه آمریکا با حر مقایسه می‌شود٬ به تندی انتقاد کرده است.

بر اساس روایات شیعه٬ حر بن یزید ریاحی از روسای قبایل کوفه بود که برای مبارزه با امام سوم شیعیان فراخوانده شد٬ اما در جریان جنگ امام حسین و سپاه عمر سعد٬ ابراز پشیمانی کرد و به لشکر حسین پیوست و سرانجام کشته شد.

علی سعیدی در ادامه گفته است: «آخوندی می‌رود پشت تریبون می‌گوید امام حسین دنبال سازش بود؟ نمی‌دانم چرا خواص و بزرگان در برابر این انحرافات موضع نمی‌گیرند».

اشاره وی به سخنان حسن روحانی است که گفته بود «درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین» است.

این اظهارات با انتقاد تند محافظه‌کاران مواجه شد٬ به طوری که حمید رسایی٬ نماینده سابق مجلس گفته بود «عده‌ای در این روزها برای توجیه نرمش‌های غیرقهرمانانه و سازشکارانه دولت، بدون اشاره به محتوا و ماهیت ملاقات‌های امام حسین با برخی فرماندهان لشکر یزید، بر روی منبر به بزرگنمایی ظاهراً این ملاقات‌ها اشاره می‌کنند».

سعیدی نیز در پاسخ به سوالی که خودش مطرح کرده بود مبنی بر دلایل موضع‌گیری نکردن خواص مقابل این اظهار نظرها٬ علت آن را نشناختن «صحنه» و «مصلحت» عنوان کرده است.

وی بدون اشاره به نام فرد خاصی افزود: «طرف می‌خواهد هر دو طرف را داشته باشد و به‌ فکر آینده است. در اسلام هم عده‌ای نمی‌دانستند قدرت در آینده در دست علی است یا طلحه و زبیر».

این روحانی با بیان اینکه عده‌ای تلاش دارند روح‌الله خمینی و امام سوم شیعیان را «اصلاح‌طلب» معرفی کنند٬ ادامه داد: «بله یزید و فرعون هم می‌گفتند اصلاح‌طلبیم. اصلاح‌طلب مدنظر اسلام با اصلاح‌طلبی که شما می‌گویید متفاوت است».

از مفهوم اعتدال هم «انقلابی‌زدایی شده است»

نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران همچنین با بیان اینکه «نفوذ صدها مرحله می‌تواند داشته باشد»٬ یکی از تبعات این پدیده را «انقلابی‌زدایی از انقلاب» عنوان کرده و آن را شامل ‎«انقلابی‌زدایی از مفاهیم، انقلابی‌زدایی از مقدسات، انقلابی‌زدایی از شخصیت‌ها و انقلابی‌زدایی از نهادها» دانسته است.

وی با بیان اینکه واژه اعتدال «مظلوم» واقع شده٬ در ادامه این پرسش‌ها را مطرح کرده که «بین حرام و حلال مگر می‌شود اعتدال پیدا کرد؟ آیا بین خدا و شیطان می‌شود اعتدال برقرار کرد؟ یا پیامبر باید تسلیم ابوسفیان شود یا ابوسفیان تسلیم پیامبر شود؟ این اعتدال دارد؟ آیا می‌توان بین اسلام و لیبرال اعتدال برقرار کرد؟»

سعیدی٬ «تعبیر شیطان به کدخدا را تصرف در واژه اعتدال» معرفی کرده و اضافه کرده که «شیطان، شیطان است. تعبیر سازش به تعامل هم تصرف در واژه اعتدال است».

نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین با اشاره به اظهارات یک نماینده مجلس که در جریان رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه‌های ارشاد٬ ورزش و آموزش و پرورش بیان شد٬ از اینکه وی گفته «تا کی از فتنه می‌خواهید حرف بزنید»٬ انتقاد کرد.

به نظر می‌سد اشاره وی به سخنان غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی٬ نماینده رشت در مجلس است که در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای آموزش و پرورش٬ گفته بود: «داستان فتنه کی قرار است تمام شود؟»

سعیدی در واکنش گفت: «این آقا اگر دستش هم به قرآن می‌رسید تمام واژه‌هایی را که درباره فتنه گفته شده حذف می‌کرد. اینها را از زبان یک نماینده می‌شنویم که جای تعجب دارد».

وی افزود: «می‌گویید فتنه٬ می‌دانید فتنه چیست؟ فتنه‌های اسلام مگر فراموش شده؟ مگر عاشورا فراموش شده؟ اگر مجلس و دولت از انقلابی‌گری تهی شود چه اتفاقی می‌افتد؟»

روحانیون و نظامیان حاکم بر جمهوری اسلامی٬ سال‌هاست از «مرگ فتنه» که درباره اعتراض‌های سال ۸۸ به کار می‌برند٬ سخن می‌گویند٬ اما حاضر به حذف این واژه از سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای خود نیستند.

XS
SM
MD
LG