لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

نماینده رهبر ایران در سپاه: دولت روحانی در پناه برجام به دنبال ارتباط با آمریکا بود


علی سعیدی می‌گوید که دولت حسن روحانی همچنان به دنبال برجام‌های بعدی است.
علی سعیدی می‌گوید که دولت حسن روحانی همچنان به دنبال برجام‌های بعدی است.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران دولت حسن روحانی را متهم کرد که از طریق توافق اتمی وین به دنبال «ارتباط با آمریکا» بوده و همچنان به دنبال اجرای «برجام ۲ و ۳» است.

علی سعیدی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس که روز جمعه دوم مهر منتشر شده است، همچنین انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را «حساس و پیچیده» خواند و مواردی چون تلاش برخی از مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد برای «بازگشت به گذشته» و تاثیرگذاری موضوع توافق هسته‌ای در این انتخابات را از جمله دلایل «حساس» بودن این انتخابات دانست.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه گفت که آمریکا پس از توافق اتمی وین به دنبال «موضوعات فراهسته‌ای یعنی برجام دو، سه و ... » بوده است.

آقای سعیدی تاکید کرد که رهبر ایران توافق اتمی وین را «مهندسی کرد که امتیازاتی که لازم بوده داده شود به حداقل برسد و جلوی حرکت آمریکا به سمت برجام دو و سه سد شود».

وی همچنین گفت که ایران در این توافق «سرمایه قابل توجهی» را از دست داده که از جمله آنها «از دست دادن غنی‌سازی۲۰ درصد، فردو، آب سنگین اراک و کاهش سانتریفوژها» بوده است.

آقای سعیدی اضافه کرد: «این سرمایه‌هایی بود که نمی‌بایست به سادگی در وهله اول در اختیار آنان قرار می‌دادیم و باید این امتیازات را مرحله‌ای واگذار می‌کردیم؛ متاسفانه اینها مواردی بود که در چارچوب شروط رهبری عملیاتی نشد».

سخنان آقای سعیدی درحالی بیان شده است که عباس عراقچی عضو تیم مذاکره اتمی ایران ۲۷ تیرماه گفته بود که اصرار بر برخی خط قرمزها، به معنای «عدم توافق» بود، و از این رو با موافقت رهبر ایران «در چند مورد» خطوط قرمز تعیین شده از سوی او در طول مذاکرات جابه‌جا شده است.

به گفته آقای عراقچی، یکی از خط قرمزها لغو همه تحریم‌ها علیه ایران بود اما مقام‌های آمریکا اعلام کردند که دولت این کشور نمی‌تواند تحریم‌های مصوب کنگره را لغو کند و اگر تیم مذاکره ایران اصرار می‌کرد «به معنای عدم توافق بود».

«قرار بود برجام دو و سه نیز بوجود آید»

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه این مصاحبه دولت حسن روحانی را متهم کرد که «به دنبال ارتباط با آمریکا و گذشتن از بسیاری از سرمایه‌ها بوده» و قصد داشته است که «در پناه برجام بحث ارتباط با آمریکا را حل کند».

وی اضافه کرد: «در قضیه برجام قرار بود برجام دو و سه نیز بوجود آید و هنوز هم به نظر می‌رسد آقایان دنبال این قضیه هستند».

آقای سعیدی با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره رد «برجام‌های دو و سه» تاکید کرد که مذاکرات با آمریکا نباید از موضوع هسته‌ای فراتر رود و «این جزو خطوط قرمزی است که حق عبور از آن را نداریم».

پیش از این نیز تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از قصد آمریکا برای به گفته آنان اجرای «برجام دو و سه» با هدف تغییر درایران سخن گفته‌اند.

از جمله حسین نجات معاون فرهنگی سپاه پاسداران روز ۲۳ مرداد با اشاره به «برجام دو و سه»، از «پیگیری سیاست‌های حقوق بشری» به عنوان «برجام چهار» نام برده و افزوده بود: «مثل اینکه بعد از برجام تمایل دارند که پروژه ازدواج همنجس‌ها در ایران را پیگیری کنند».

حسن روحانی رییس‌ جمهوری ایران در پیام نوروزی خود، انتخابات هفتم اسفند ۹۴ را سرآغاز «برجام دو» خوانده و گفته بود که «این برجام قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود».

ساعاتی پس از این سخنان، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود در مشهد بدون ذکر نام، از مطرح شدن «برجام‌های دو و سه» و افرادی که به گفته او برای حل مشکلات کشور به مذاکره با آمریکا امید بسته‌اند به شدت انتقاد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، «حساس و پیچیده»

نماینده رهبر ایران در سپاه، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را «حساس و پیچیده» خواند و از جمله دلایل حساسیت این انتخابات را تلاش برخی از مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد برای «بازگشت به گذشته» دانست.

وی اضافه کرد: «خود این موضوع مسئله مهمی است که آیا در شأن یک امت انقلابی و هدفمند این است که بازگشت به عقب داشته باشد یا خیر».

سخنان آقای سعیدی پس از آن بیان می‌شود که برخی از اصولگرایان از جمله مهدی فضائلی مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس خبر داده بودند که رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد را از کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران «نهی» کرده است.

آقای سعیدی «عامل دوم پیچیدگی» انتخابات آینده را «نوع رفتار» مقامات دولت حسن روحانی دانست و افزود: «بحث هسته‌ای و مذاکره در چارچوب هسته‌ای یک مسئله است اما ورود در عرصه کدخدامحوری آمریکا مسئله‌ای است که خطرناک است».

وی همچنین بدون اشاره به جزئیات، یک دلیل دیگر برای «پیچیده» بودن انتخابات ریاست جمهوری آینده را به گفته او «پیچیدگی نقش آمریکا در این انتخابات» دانست.

آقای سعیدی در عین حال مدعی شد که «سپاه در انتخابات دخالت نکرده و از کاندیدای خاصی حمایت نمی‌کند اما اصول، مبانی، معیارها و شاخص‌ها را می‌گوید».

در انتخابات مجلس دهم نیز تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از تاثیرگذاری موضوع توافق اتمی وین بر انتخابات اظهار نگرانی کرده بودند.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از مطالب مطرح شده در کتاب «توسعه تعامل‌گرا» نوشته محمود سریع القلم استاد دانشگاه و با مقدمه حسن روحانی گفت که در این کتاب مواردی چون «نفی استقلال» مطرح شده است.

وی همچنین ضمن انتقاد از توافق با گروه ویژه اقدام مالی (فتف) افزود که این توافق در راستای آن تفکری است که می‌گوید: «این جامعه جهانی یک کدخدا دارد و آن کدخدا، آمریکاست که ما باید با این کشور کنار بیاییم».

موضوع پذیرش گروه ویژه اقدام مالی (فتف) از سوی ایران در هفته‌های گذشته خبرساز شده و امامان جمعه و برخی از دیگر نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله غلامعلی حداد عادل، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای و حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، شدیداً با این توافق مخالفت کرده‌اند.

روز پنج شنبه نیز حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران هدف از توافق با گروه ویژه اقدام مالی (فتف) را «رصد گردش مالی و اهرمی برای تأثیرگذاری» بر این نهاد دانسته و درعین حال گفته بود که این توافق «هیچ تأثیری در عملکرد داخلی و منطقه‌ای سپاه پاسداران ندارد».

XS
SM
MD
LG