لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

فرمانده سپاه: برجام هرگز سند افتخار نیست و مردم با اکراه آن را پذیرفتند


محمدعلی جعفری (چپ) فرمانده سپاه پاسداران همراه با محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج مستضعفین
محمدعلی جعفری (چپ) فرمانده سپاه پاسداران همراه با محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج مستضعفین

فرمانده سپاه پاسداران الگو دانستن توافق اتمی وین برای حل سایر مشکلات را «نشانهٔ کوتاهی فکر و نوعی خود تحقیری» دانست و مطرح کنندگان «سریال برجام‌ها» را متهم کرد که «ناخواسته‌‌‌ همان مسیر ضدانقلاب را در پیش گرفته‌اند».

براساس گزارش روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین خبرگزاری ایسنا، محمد علی جعفری در اولین جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال ۹۵ تاکید کرد که توافق اتمی وین «هرگز یک سند افتخار» نیست و مردم «با اکراه» آن را پذیرفتند.

وی اظهار داشت: «برجام هرگز به عنوان یک سند افتخار تلقی نشده و نخواهد شد. هرچند مقاومت هسته‌ای ملت ایران که دشمن را مجبور به تغییر استراتژی ساخت، یک افتخار بود اما این مقاومت با بخشی از نتیجه آنکه برجام بود متفاوت است».

به گفته آقای جعفری، افرادی که «از سریال برجام‌ها» سخن می‌گویند «ناخواسته‌‌‌ همان مسیر ضدانقلاب را در پیش گرفته‌اند» و می‌خواهند مردم ایران را «تحقیر» کنند.

وی اضافه کرد: «در سال‌های دور و نزدیک، ما هرگز به برجام‌های دیگر فکر نمی‌کنیم و به غلبه بر دشمن و خاموش کردن صداهای تهدیدآمیز آنان و ایستادگی روی اصول و ارزش‌های انقلابی‌مان می‌اندیشیم».

فرمانده سپاه، توافق اتمی وین را توافقی خواند که «فرجام نامعینی» دارد و به گفته وی، «بخش اعظم آن تعهدات دشمن بدعهد و کینه‌توز است».

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، در پیام نوروزی خود، انتخابات هفتم اسفند را سرآغاز «برجام دو» خوانده و گفته بود که «این برجام قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود».

ساعاتی پس از انتشار پیام نوروزی آقای روحانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در مشهد بدون ذکر نام، از مطرح شدن «برجام‌های دو و سه» و افرادی که به گفته او برای حل مشکلات کشور به مذاکره با آمریکا امید بسته‌اند به شدت انتقاد کرد.

پس از آن نیز تعدادی از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای از جمله احمد خاتمی امام جمعه تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس از مطرح شدن موضوع «برجام‌های دو و سه» شدیدا انتقاد کردند.

با وجود پذیرش رسمی توافق اتمی وین از سوی رهبر جمهوری اسلامی، او و نزدیکانش همچنان از این توافق انتقاد می‌کنند.

در مقابل حسن روحانی روز ۱۶ فروردین گفت منتقدان توافق اتمی وین «گویا فراموش کرده‌اند که اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم».

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه گفت که منتقدان درباره دستاوردهای توافق اتمی وین «کم لطفی» کرده و «طوری عنوان می‌کنند که گویی برجام هیچ دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمود علوی تاکید کرد که این توافق، «فشار‌ها را از جمهوری اسلامی ایران برداشت و ایران هراسی را که سال‌ها قدرت‌های جهانی روی آن کار کرده بودند، خنثی کرد».

«با فرض جنگ گسترده با آمریکا، قدرت ساخته‌ایم»

فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به گفته‌های مقامات آمریکایی درباره آزمایش‌های موشکی ایران گفت: «ما قبل از آنکه برای گزینه‌های سیاسی و دیپلماتیک آماده باشیم برای گزینهٔ نظامی آماده شده‌ایم».

وی اضافه کرد: «سالهاست ما با فرض جنگ گسترده با آمریکا و متحدینش، قدرت ساخته‌ایم و همهٔ ظرفیت‌ها و توانمندی خود را برای پیروزی‌های قاطع در برابر چنین دشمنانی گسترش داده‌ایم».

فرمانده سپاه می‌گوید که این نهاد از جنگ استقبال نمی‌کند اما اگر جنگی پیش آید، مانند جنگ ایران و عراق، به آن «به عنوان یک فرصت» نگاه می‌کند.

آمریکا در کنار فرانسه، بریتانیا و آلمان آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را بی‌اعتنایی به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد خوانده و از شورای امنیت خواسته‌اند که با آن برخورد کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی اما می‌گویند موشک‌های بالستیک ایران ماهیت دفاعی داشته و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند، لذا پرتاب آزمایشی آن‌ها نقض قطعنامه یادشده نیست.

مردم «سرزمین‌های عربی بزودی تیغ‌های انتقام را برخواهند کشید»

فرمانده سپاه پاسداران در ادامه سخنانش حکومت‌های عربستان، بحرین و «مانند آن‌ها» را «مظهر عقب ماندگی سیاسی مدرن» خواند و گفت که سپاه پاسداران برای «پاسخ به گستاخی‌ها و رفتار سفیهانهٔ آن‌ها» آمادگی دارد و «منتظر دستور» است.

وی ضمن انتقاد از رفتار کشورهای عربی در قبال اسرائیل و مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن مدعی شد که «مردمان سرزمین‌های عربی بزودی تیغ‌های انتقام را برخواهند کشید».

آقای جعفری با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی از «بقای نظام سوریه» و حزب‌الله لبنان افزود: «ما مردم فلسطین و یمن را تنها نخواهیم گذاشت و شمشیر انصارالله به یاری خدای بزرگ برنده‌تر خواهد شد».

آقای جعفری پیش از این بار‌ها وضعیت صدور انقلاب اسلامی در خارج از ایران را «بسیار مطلوب» دانسته و گفته بود که انقلاب «احتیاج به پیشرفت سریع‌تر» در داخل ایران دارد.

مقام‌های تعدادی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عربستان، بحرین و اردن، ایران را متهم می‌کنند که به دنبال تسلط بر منطقه خاورمیانه است و در امور داخلی کشورهایی چون یمن، بحرین، عراق و سوریه دخالت می‌کند.

در مقابل، فرمانده نیروی قدس سپاه روز ۲۳ اسفند پارسال ضمن رد اتهام‌ها درباره «ماجراجویی ایران در منطقه»، تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی به دنبال شیعه کردن سنی‌ها نیست و «جان خود را سپر سنی‌ها کرده است».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز این ادعا‌ها را رد کرده‌اند اما در عین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان بر حمایت از متحدان جمهوری اسلامی در سوریه، یمن، بحرین، فلسطین، لبنان و عراق تاکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG