لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

«۱۷ فروند هواپیمای مسافربری ایرباس» تا پایان سال وارد ناوگان هوایی ایران می‌شود


خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۷ آبان از توافق ایران و یک شرکت لیزینگ خارجی برای خرید هواپیما خبر داد. ایران با امضای این قرارداد، ۱۷ فروند هواپیمای مسافربری از شرکت ایرباس را به ناوگان هوایی خود اضافه می‌کند.

بر اساس این گزارش، برای تهران امضای این قرارداد با توجه به مخالفت‌هایی که در آمریکا و ایران با فروش هواپیما به ایران می‌شود، به معنای گذشتن از یک مانع مهم بر سر راه نوآوری ناوگان هوایی پس از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه کشور است.

به گزارش رویترز، مقام‌های ایرانی نام این شرکت خارجی را اعلام نکرده‌اند اما احتمالا شرکت اماراتی «دوبی ایرو اسپیس» (Dubai Aerospace) شرکتی است که پس از گفت‌و‌گوهای لازم با ایران، فاینانس مالی خرید این هواپیماها را قبول کرده و با شرکت ایرباس به توافق رسیده است.

این شرکت اماراتی قرار است هواپیماهای مسافربری را به ایران اجاره دهد یا لیزینگ کند.

شرکت ایرباس و شرکت اماراتی «دوبی ایرو اسپیس» هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند و اجرای کامل این قرارداد نیز منوط به صدور مجوز فروش اجزای قطعات ساخت آمریکا این هواپیماها است.

ایران پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه پنج به علاوه یک اعلام کرده بود که خواهان خرید بیش از صد فروند هواپیمای مسافربری ار شرکت‌های بوئینگ و ایرباس است.

به نوشته رویترز، انتظار می‌رود ایران به زودی با کمک یک شرکت ثالث، قرارداد مشابهی با شرکت آمریکایی بوئینگ امضا کند. فاخر داغستانی، سخنگوی شرکت بوئینگ در خاورمیانه به رویترز گفت: دولت آمریکا اجازه گفت‌وگو با ایران را برای فروش هواپیما به شرکت بوئینگ داده است اما نهایی شدن یک قرارداد با ایران هنوز نیاز به مجوز دولت آمریکا دارد.

رویترز افزود: دستیابی به چنین قراردادهایی، هم به نفع شرکت‌های تولید کننده هواپیما در غرب است و هم به دولت حسن روحانی کمک خواهد کرد تا سیاست تعامل و نزدیکی با کشورهای غربی را تقویت کند.

در حالی که به نوشته رویترز، یک نماینده تندرو مجلس خرید هواپیما را بخشی از سیاست‌های انتخاباتی حسن روحانی ارزیابی می‌کند، یک مقام بلندپایه دولتی با اشاره به اینکه امنیت پرواز برای شهروندان اولویت اول دولت است، گفت که تا پایان سال جاری خورشیدی، دستکم بیست فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی ایران می‌شود.

ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است و تاکنون به دلیل تحریم‌ها اجازه نوسازی و خرید هواپیماهای مدرن و پیشرفته را نداشت. به همین دلیل دولت حسن روحانی یک از اولویت‌های سیاست خود را نوسازی ناوگان هوایی اعلام کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد رور دوشنبه به نقل از وزیر‌ راه و شهرسازی نوشت که «در حال حاضر، ۲۶۶ هواپیما در ناوگان هوایی مسافری ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است. بنابراین تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال داریم».

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی در تهران، روز ۱۵ آبان به خبرگزاری ایلنا گفت ایرانی‌ها سالانه چیزی حدود پنج الی شش میلیارد دلار بلیت از شرکت‌های هواپیمایی خارجی خریداری می‌کنند.

وی گفت: در این شرایط، کسانی که مخالف خرید هواپیماهای جدید هستند در واقع در جهت منافع شرکت‌های خارجی سخن می‌گویند و مدافع این شرکت‌ها هستند.

XS
SM
MD
LG