لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

صادرات نفت ایران به هند از عربستان پیشی گرفت


نفتکش ایرانی در خلیج فارس
نفتکش ایرانی در خلیج فارس

حجم صادرات نفت ایران به هند در ماه گذشته میلادی از عربستان سعودی پیشی گرفت تا ایران بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت این کشور در ماه اکتبر باشد.

ایران قبل از تحریم‌ها دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود، اما بعد از تحریم‌ها این عراق بود که جای آن را گرفت. از سویی عربستان سعودی طی این سال‌ها همواره بزرگترین تأمین‌کننده نفت هند بوده که ماه اکتبر جایگاه خود را به ایران سپرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایران در ماه اکتبر حجم صادرات نفتی خود به هند را نسبت به ماه مشابه سال گذشته سه برابر افزایش داد و به رقم ۷۸۹ هزار بشکه در روز رساند. این در حالی است که در همین ماه، عربستان روزانه ۶۹۷ هزار بشکه نفت به هند صادر کرد.

با این حال در دوره ۱۰ ماهه ۲۰۱۶ در مجموع عربستان و عراق بعنوان بزرگترین تأمین کننده‌های نفت هند باقی مانده‌اند.

از ژانویه تا آخر اکتبر سال جاری عربستان با صادرات روزانه ۸۳۰ هزار بشکه و عراق ۷۸۴ هزار بشکه نفت، به ترتیب اولین و دومین صادرکننده نفت به هند بوده‌اند.

رویترز می‌نویسد که اوج گرفتن صادرات نفت ایران به هند بیشتر به خاطر کاهش صادرات کلی نفت عربستان بوده است که اخیراً حجم پالایش نفت را افزایش داده و جایگزین خام فروشی کرده است.

احسان الحق، مشاور شرکت انرژی «کا بی سی» بریتانیا به رویترز گفته است که عربستان ظرفیت پالایشگاهی خود را افزایش داده و در موقعیتی نیست که نفت بیشتری به بازار روانه کند. به گفته وی، اکنون ایران بهترین فرصت را دارد که صادرات به هند را افزایش دهد.

رویتز می‌نویسد که افزایش صادرات نفت ایران به هند همچنین بخاطر تخفیف‌هایی است که ایران در قیمت نفت می‌دهد. علت دیگر، آغاز واردات نفت ایران توسط هند برای پر کردن ذخایر استراتژیک خود است. ماه گذشته دهلی نو یک محموله ۲ میلیون تنی برای ذخیره در انبارهای استراتژیک خود وارد کرد و تا پایان ماه جاری دو برابر این میزان نفت قرار است از ایران راهی هند شود.

آمارهای خود هند نیز حاکی از رشد چشمگیر واردات نفت ایران است. سال مالی هند با اختلافی ۱۰ روزه، همزمان با سال خورشیدی ایرانی آغاز می‌شود. آمارهای رسمی هند نشان می‌دهد که واردات هفت‌ ماهه هند از ایران بیش از ۵۲۳ هزار بشکه در روز بوده، در حالی که در دور مشابه سال گذشته این رقم کمی بیشتر از ۲۴۹ هزار بشکه بود.

ایران می‌گوید که حجم صادرات نفت خام خود را به ۲٫۴ میلیون بشکه در روز رسانده است که تقریباً ۲٫۵ برابر صادرات ایران در دوران تحریم‌ها هست.

XS
SM
MD
LG