لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

اوج‌گیری تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید که اعضای این سازمان طی ماه گذشته میلادی تولید روزانه نفت خود را نزدیک به ۲۳۷ هزار بشکه افزایش داده و به رقم ۳۳ میلیون و ۶۴۳ هزار بشکه رسانده‌اند.

این در حالی است که بنا بر این گزارش که در سایت رسمی اوپک منتشر شده، نیاز جهانی به نفت خام تولیدی اعضای این سازمان در سال ۲۰۱۶ تنها ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است.

تولید نفت مازاد در بازارهای جهانی باعث شده که قیمت آن از سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از دو برابر کاهش یابد. دو ماه قبل اعضای اوپک به توافق رسیدند که تولید نفت این سازمان را در محدوده ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و قرار است ماه جاری وزرای نفت اوپک بر سر این موضوع مذاکره کنند.

این در حالی است که طی سه ماه گذشته تولید نفت اوپک بصورت متوالی افزایش یافته است.

البته رقم تولیدی ذکر شده در بالا، میزانی است که خود اوپک تخمین زده است، در حالی که بنا به آخرین ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، تولید این سازمان در ماه اکتبر روزانه ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

در آمارهای مستقیم اوپک از وزارتخانه‌های نفت اعضا، ایران ادعا کرده که در ماه اکتبر روزانه ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه تولید نفت داشته است، در حالی که کارشناسان اوپک این رقم را ۳ میلیون و ۶۹۰ هزار بشکه ارزیابی کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تنها راه ایجاد توازن در بازار نفت، کاهش تولید اوپک است، وگرنه نفت مازاد و قیمت پایین نفت ادامه خواهد داشت.

این گزارش می‌گوید که روسیه پیش‌بینی کرده است که برای سال جاری تولید روزانه نفت را ۳۰۰ هزار بشکه و برای سال آتی ۲۰۰ هزار بشکه افزایش دهد.

قزاقستان به همراه کانادا و برزیل نیز تولید خود را برای سال آینده حدود نیم میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهند.

هنوز معلوم نیست که اعضای اوپک در اجلاس آخر ماه جاری میلادی چه تصمیمی بگیرند، اما وجود اخبار منفی، از جمله عدم اجماع اعضای اوپک بر سر توقف رشد تولید یا کاهش آن، همچنین ادامه سرازیر شدن حجم انبوهی از نفت مازاد به بازارهای جهانی باعث شد که به رغم توافق ضمنی اجلاس الجزایر، قیمت نفت طی چند هفته اخیر دوباره کاهش یابد و از بالای ۵۰ دلار به حدود ۴۵ دلار سقوط کند.

بدبینی‌ها و تولید مازاد در ابتدای سال جاری حتی قیمت نفت را به بشکه ای زیر ۳۰ دلار نیز رسانده بود، اما طی چند ماه گذشته روند افزایش داشت.

XS
SM
MD
LG