لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

پیش‌بینی کاهش پنج درصدی صادرات نفت ایران در ماه نوامبر


گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه از آمارهای نفتکش، حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر، پنج درصد کاهش خواهد یافت و به پایین‌ترین حجم در چهار ماه اخیر خواهد رسید.

به گزارش رویترز، به طور معمول هر ساله در حوالی ماه اکتبر یا نوامبر عمدتاً به دلیل فرا رسیدن فصل تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها در اروپا، صادرات نفت ایران به کمترین حد می‌رسد. با این وجود، ماه بعد، صادرات به آسیا به نظر می‌رسد در مقدار بالاتری تثبیت شود زیرا خرید نفت ایران به وسیله چین نسبت به ماه اکتبر افزایش می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید که به طور کلی باید گفت ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است با سرعتی بیش از آنچه تحلیلگران تصور می‌کردند در حال بازپس‌گیری سهم خود از بازار نفت پس از برداشته شدن تحریم‌هاست، به طوری که صادرات نفت خام و میعانات گازی این کشور در ماه سپتامبر به رکورد دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید که در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود.

طبق داده‌های نفتکش، فروش نفت ایران، به جز میعانات فوق سبک، در ماه نوامبر به یک میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که دومین ماه متوالی کاهش را نسبت به فروش دو میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر نشان می‌دهد.

با این حال در مقایسه با یکسال گذشته، صادرات نفت خام ایران در نوامبر امسال ۱۵۶ درصد افزایش خواهد یافت، گرچه هنوز جزئیاتی از بارگیری میعانات در ماه نوامبردر دسترس نیست.

رویترز می‌نویسد اگر صادرات نفت فوق سبک در مقدار متوسط ۱۰ ماه گذشته، یعنی ۳۵۴ هزار بشکه در روز، ثابت بماند، صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماه آینده حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. این رقم نسبت به ماه اکتبر ۳۱۰ هزار بشکه در روز کمتر و پایین‌ترین رقم در چهار ماه گذشته است، اما هنوز بالاتر از کمترین مقدار صادرات در زمان تحریم‌ها در سال ۲۰۱۱ است.

صادرات نفت ایران، به جز میعانات، به آسیا در ماه آینده به احتمال زیاد به یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز بالغ می‌شود، که ۷۴ هزار بشکه در روز نسبت به ماه اکتبر بیشتر است. اما صادرات به اروپا در مقایسه با صادرات ۶۱۳ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر احتمالاً به ۴۳۳ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند.

بارگیری نفت خام به مقصد چین ماه آینده نسبت به ماه اکتبر۳۵ درصد افزایش خواهد داشت و به ۶۰۹ هزار بشکه در روز خواهد رسید. هند پس از چین در رده دوم قرار دارد و ۵۸۱ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد خواهد کرد. اگر این ارقام بارگیری صحت داشته باشد، چین نخستین بار در دو ماه اخیر هند را به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام از ایران عقب خواهد گذاشت.

کره جنوبی قرار است ۱۱۷ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کند که نسبت به ۷۱ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد. اما ژاپن ۸۷ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد خواهد کرد که ۵۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش دارد. تایوان نیز که هر چند ماه یکبار از ایران نفت وارد می‌کند دو میلیون بشکه در ماه نوامبر خواهد خرید.

واردات ترکیه در ماه نوامبر ۳۱ درصد کاهش می‌یابد و به ۱۳۳ هزار بشکه در روز خواهد رسید. یونان دو میلیون بشکه، و اسپانیا و ایتالیا هر کدام یک میلیون بشکه نفت از ایران وارد خواهند کرد.

به گفته این منبع آگاه، ماه آینده ایران همچنین حدود دو میلیون بشکه نفت خام در تأسیسات فراساحلی خود ذخیره خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG