لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

فروش روزانه نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به ۲٫۵ میلیون بشکه رسید


نمایی از تاسسیات نفتی ایران در جزیره خارک در خلیج فارس
نمایی از تاسسیات نفتی ایران در جزیره خارک در خلیج فارس

متوسط روزانه فروش نفت خام و میعانات گازی ایران از ابتدای امسال تا نیمه مهرماه به حدود دو میلیون و پانصد هزار بشکه رسید. از این میان سهم نفت خام از کل صادرات به‌ طور متوسط به‌ روزی دو میلیون بشکه بالغ شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار شرکت ملی نفت ایران، درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ۲۰۰ روز نخست امسال (از ابتدای سال تا پایان ۱۴ مهرماه) به ۱۹ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار بالغ شد.

بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام (شامل نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی) ایران به حدود ۳۸ دلار رسید که با احتساب صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت خام، در این دوره زمانی، در مجموع ۱۵ میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار درآمد از محل صادرات نفت خام به خزانه دولت سرازیر شده است.

علاوه بر این، در دوره زمانی یادشده، از محل صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و با احتساب متوسط قیمت فروش هر بشکه میعانات گازی ۴۰ دلار، ایران در مجموع کمتر از چهار میلیارد دلار هم میعانات گازی در بازار جهانی فروخته است.

خبرگزاری مهر در بخش دیگری از گزارش خود درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی در ۲۰۰ روز نخست امسال را با دوره مشابه پارسال مقایسه کرده و به این جمع‌بندی رسیده که به‌رغم افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ۲۰۰ روز نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی ثابت مانده است.

در این گزارش، ثابت ماندن این درآمدها در دوره‌های مشابه ۲۰۰ روزه امسال و پارسال، به کاهش قیمت نفت در سال جاری مرتبط دانسته شده است.

سال گذشته ایران به‌ طور متوسط روزانه حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت خام و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی با قیمت‌ بیش از ۵۰ دلار صادر کرده بود.

بر این اساس در مدت مشابه پارسال (۲۰۰ روز نخست سال ۱۳۹۴) مجموع درآمد فروش نفت خام و میعانات گازی ایران با احتساب ارزش هر بشکه نفت صادراتی ۵۰ دلار به حدود ۱۸ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار رسیده بود که در مقایسه با حجم فروش روزانه نفت و میعانات گازی از ابتدای امسال تاکنون درآمد نفتی کشور حدود ۷۰۰ میلیون دلار افزایش‌ یافته است.

به‌ عبارت‌ دیگر هرچند از ابتدای فروردین‌ماه امسال تاکنون صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران حدود یک‌ میلیون بشکه افزایش‌ یافته، اما به دلیل سقوط آزاد قیمت جهانی طلای سیاه عملاً درآمد نفتی کشور در مقایسه با پارسال تنها حدود ۷۰۰ میلیون دلار زیاد شده است.

با این حال از ابتدای امسال تاکنون ایران به‌ طور متوسط روزانه ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی شامل نفت کوره، گاز مایع و گازوئیل به بازارهای منطقه‌ای و جهانی صادر کرده که افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی تاکنون جبران بخشی از کاهش درآمد نفت خام کشور را کرده است.

بانک مرکزی ایران نیز چندی پیش با انتشار گزارشی از وضعیت مالی دولت در چهار ماه نخست سال تأکید کرده بود که در چهار ماه ابتدایی امسال، درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نسبت به دوره مشابه پارسال، افتی ۲۵ درصدی را تجربه کرد و از معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان پارسال به ۱۰٫۵ هزار میلیارد تومان در چهار ماه نخست سال ۹۵، رسیده‌ است.

تولید نفت ایران که پیش از تحریم‌ها بیش از سه میلیون بشکه در روز بود، پس از تشدید تحریم‌های غرب و جامعه بین‌المللی به یک‌ میلیون بشکه در روز کاهش یافت، اما با تغییر دولت در ایران و اجرایی شدن برجام، میزان تولید نفت ایران رفته‌رفته افزایش‌ یافته است.

بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود که در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز به‌ طور متوسط حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

چندی پیش، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرد که بر اساس «سیاست‌های» رهبر جمهوری اسلامی تولید نفت ایران باید به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت حسن روحانی از نخستین روز تصدی این سمت، بر افزایش تولید و صادرات نفت ایران و بازپس گرفتن سهم بازار ایران که با اعمال تحریم‌ها از دست‌ رفته بود، تأکید داشت.

XS
SM
MD
LG