لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

فروش نخستین محموله نفتی ایران به شرکت «بی‌پی»


 آرم شرکت بی‌پی
آرم شرکت بی‌پی

محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اعلام کرد که نخستین محموله یک میلیون بشکه‌ای میعانات گازی ایران تحویل بی‌پی (بریتیش پترولیوم) شد.

میعانات گازی نوعی نفت فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود و قیمت آن نسبت به نفت خام بالاتر است. ایران روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی دارد.

علاوه بر میعانات گازی، بنا به گزارش رویترز، ایران در ماه اوت روزانه ۲ میلیون بشکه صادرات نفت نیز انجام داده بود که حدود یک میلیون و ۸۳۵ هزار بشکه آن راهی بازارهای آسیایی شده بود.

قمصری دوشنبه ۱۲ مهرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که تاکنون دو محموله نفت خام و میعانات گازی توسط شرکت ملی نفت ایران به دو شرکت بریتانیایی فروخته شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه دو محموله نفت و میعانات گازی فروخته شده به شرکت‌های بریتانیایی در قالب قراردادهای تک‌محموله بوده است، تصریح کرد: «مذاکرات برای امضای قراردادهای بلندمدت فروش نفت خام با شرکت‌های انگلیسی همچونشل و بریتیش پترولیوم در حال انجام است.»

این مقام مسئول با بیان اینکه مذاکرات با شل انگلیس (هلندی-انگلیسی) هم برای فروش بلندمدت نفت خام آغاز شده است، تاکید کرد: هنوز توافق نهایی به منظور امضای قرارداد بلندمدت فروش نفت با شرکت شل حاصل نشده است.

ایران قبل از تحریم‌ها ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌کرد که اروپا مشتری ۱۸ درصد از کل صادرات ایران بود.

قمصری با یادآوری اینکه تاکنون ساز و کار و حجم فروش نفت به شرکت شل در قالب قراردادهای بلندمدت نهایی نشده، گفت: «مذاکرات شرکت ملی نفت و شل برای نهایی کردن مذاکرات قرارداد بلند مدت فروش نفت ادامه دارد.»

به گزارش مهر، شرکت شل خردادماه امسال نخستین محموله نفت خام ایران را پس از بارگیری در پایانه خارگ در خلیج فارس به پایانه نفتی روتردام هلند منتقل و تخلیه کرده است.

ماه گذشته شرکت «او ام وی» اتریش نیز یک محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت از ایران خرید. ایران بعد از لغو تحریم‌ها فروش تک‌محموله‌های نفت به شرکت‌هایی مانند توتال فرانسه، لوک اویل روسیه و لوتوس لهستان را آغاز کرده است، اما حجم صادرات بسیار کمتر از دوران پیش از تحریم‌ها است.

وزارت نفت ایران دو قرارداد گازی مشترک با شرکت بی‌پی دارد. یکی حضور شرکت نیکو به همراه بی‌پی در پروژه میدان گازی شاه دنیز آذربایجان و دیگری میدان «رام» دریای شمال که شرکت بی‌پی و شرکت ملی نفت ایران سهمی پنجاه درصدی در این پروژه دارند.

XS
SM
MD
LG