لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

هزینه خانوار کارگری سه میلیون تومان؛ حداقل دستمزد ۸۱۲ هزار تومان


ابوالفضل فتح‌الهی، نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، روز سه‌شنبه دوم آذر، «آخرین رقم سبد هزینه خانوار کارگری را بدون در نظر گرفتن خط فقر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان» ذکر کرد و گفت: «با در نظر گرفتن خط فقر، این رقم به بالای سه میلیون تومان می ‌رسد».

پیشتر غلامرضا عباسی، رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، روز ۲۸ آبان به ایسنا گفته بود که «سبد هزینه خانوارهای کارگری به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه رسیده و این در شرایطی است که مزایای کارگران در سال ۹۵ افزایشی نداشته و عقب افتادگی‌های مزدی آنها جبران نشده است».

شورای عالی کار در اسفند پارسال حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری را ۸۱۲ هزار تومان تعیین کرد که اعتراض تشکل‌های رسمی و مستقل کارگری را به همراه داشت.

این تشکل‌ها با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار خواستار آن شده بودند که حداقل دستمزد ماهانه کارگران به گونه‌ای تعیین شود که هزینه‌های زندگی آنان و خانواده‌های‌شان را تامین کند.

تبصره اول ماده ۴۱ قانون کار بر تعیین دستمزد بر اساس نرخ تورم و تبصره دوم این ماده، بر تعیین دستمزد بر اساس هزینه ماهانه یک خانوار تاکید دارد.

با این همه، تشکل‌های کارگری اشاره کردند که حداقل دستمزد ماهانه کارگران تنها بر اساس تبصره یک ماده ۴۱ تعیین می‌شود و به آن اعتراض داشتند.

در مقابل، نمایندگان کارفرمایان اشاره کردند که شرایط اقتصادی مانع از پرداخت دستمزد بالاتر است؛ موضوعی که حمایت برخی از دولتمردان را به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نایب ر‌یس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه «دولت تورم را مهار، منابع را محدود و نقدینگی را از بازار جمع‌آوری کرد تا نرخ تورم در جامعه سیر نزولی داشته باشد»، افزود: «عملا برای سبد خانوار کارگری اتفاق خاصی نیفتاده است. به نحوی که به جای کاهش قیمت‌ها، ‌شاهد کاهش مصرف به دلیل بالا بودن قیمت اقلام هستیم».

وی اشاره کرد این وضعیت باعث شده است که کارگران ناچار شوند «در دو شیفت و سه شیفت به صورت خارج از عرف کار کنند».

پیش ازاین برخی از مقام‌های تشکل‌های رسمی کارگری در ایران گفته بودند که دستمزد ماهانه کارگران تنها کفاف ۱۰ روز زندگی آنان و خانواده‌های‌شان را تامین می‌کند.

به نوشته ایسنا، علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، نیز روز سه‌شنبه گفت: «دستمزد کارگران سال‌هاست که مشکل دارد و هیچ سالی حقوق و دستمزد کارگران به اندازه تورم واقعی پرداخت نشده است».

وی افزود: «متاسفانه استانداردهای جهانی را هم رعایت نمی‌کنیم و سبد هزینه خانوار را در بدون درنظر گرفتن هزینه‌های جانبی مثل مسافرت یا درمان محاسبه می‌کنیم».

خبرگزاری مهر نیز روز سه‌شنبه در همین ارتباط نوشت: «در آستانه تعیین حداقل دستمزد ۹۶ کارگران، انتظار می‌رود کالاهای اساسی سبد هزینه آنها ملاک و معیار تعیین مزد قرار گیرد، نه ۳۰۰ قلم کالایی که تاثیر چندانی در سبد هزینه این قشر از جامعه ندارند».

اشاره مهر به جلسه مشورتی پیشنهاد حداقل حقوق و دستمزد کارگران با عنوان «کارگروه مزد ۹۶» بود که قرار است که آذرماه فعالیت خود را آغاز کند.

تصویب نهایی حداقل دستمزد ماهانه کارگران با شورای عالی کار، متشکل از سه نماینده کارگری، سه نماینده کارفرمایی و چهار نماینده دولت است.

به نوشته خبرگزاری مهر، اقلامی مانند گوشت سفید و قرمز، حبوبات، روغن، برنج، تخم مرغ، لبنیات، سبزیجات و میوه، همراه با مسکن، درمان و آموزش باید در تعیین حداقل دستمزد در نظر گرفته شود.

حق مسکن ماهانه کارگران از نیمه دوم سال جاری به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG