لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

ایران اتهام اسرائیل مبنی بر انتقال سلاح با هواپیمای مسافربری را رد کرد


غلامحسین دهقانی، معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل
غلامحسین دهقانی، معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل

ایران اتهام انتقال سلاح برای حزب‌الله لبنان با هواپیماهای مسافربری را رد کرد و نامه دیپلمات اسرائیلی به شورای امنیت سازمان ملل متحد در این‌ باره را «عوام‌فریبی و ریاکاری» دانست.

غلامحسین دهقانی، معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل، روز چهارشنبه، ۳ آذر، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت نوشت که «ادعاهای» نماینده اسرائیل «پوچ و سراسر کذب» است و «مثل همیشه هیچ شاهدی برای اثبات آن ارائه نشده است».

به نوشته وی، «ایراد اتهامات فله‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت توسط رژیمی که خود بی‌شرمانه همه قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت در محکومیت اشغالگریش طی دهه‌های گذشته را به استهزا گرفته خود داستان خنده‌داری است.»

یک روز قبل از این، دنی دنن، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، سپاه پاسداران ایران را متهم ساخت که از هواپیمایی ماهان برای انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند، امری که در صورت اثبات به معنای نقض قطعنامه‌‌های شورای امنیت خواهد بود.

به گفته این دیپلمات اسرائیلی، «نیروی قدس سپاه پاسداران با تعبیه کردن سلاح و تجهیزات در چمدان‌ها آنها را از طریق هواپیماهای مسافربری به بیروت یا دمشق منتقل می‌کند».

اما معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل می‌گوید که اسرائیل «در موقعیتی نیست که به طرح این گونه ادعاها علیه ملت‌های دیگر بپردازد» و این «بسیار مضحک و ریاکارانه است که نماینده رژیمی که به مدت چند دهه سرزمین‌های دیگران را در اشغال خود دارد و رعایت حداقل حقوق انسانی را نیز از فلسطینیان مضایقه می‌کند هر از چند گاه ایران را متهم به نقض حقوق بین‌الملل کند».

شرکت هواپیمایی ماهان پنج سال قبل به اتهام ارائه خدمات به نیروی قدس سپاه پاسداران و انتقال نیرو و سلاح به لبنان و سوریه در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت. این شرکت هواپیمایی علی‌رغم دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای همچنان در شرایط تحریم است.

XS
SM
MD
LG