لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۵

۱۱کشور عرب: ایران با حمایت از تروریسم به تنش و بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند


کشور های عرب، ایران را به حمایت مالی و نظامی از شبه نظامیان حوثی در یمن متهم کرده اند.
کشور های عرب، ایران را به حمایت مالی و نظامی از شبه نظامیان حوثی در یمن متهم کرده اند.

۱۱ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا روز دوشنبه ۱۴ نوامبر در نامه ای که در مجمع عمومی سازمان ملل توزیع شد، ایران را متهم کردند که باحمایت از «تروریسم» و مداخله مدوام در امور داخلی کشورهای عربی، باعث تنش و بی ثباتی در منطقه می شود.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌ در این نامه به نقش ایران در حمایت از شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن و همچنین حزب الله لبنان که هم اکنون به حمایت از بشار اسد در جنگ سوریه شرکت دارد، اشاره شده است.

امضا کنندگان این نامه همچنین ایران را متهم کرده اند که از «گروه ها و تیم های تروریستی» در کشورهای بحرین، عراق، کویت، عربستان و دیگر کشورهای عرب حمایت می کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در این نامه به نوعی بیانیه وزیر خارجه بحرین در ماه سپتامبر تکرار شده است که تنها راه پیش رو برای ایران این است که «به طور جامعه سیاست خارجی خود را تغییر داده و به خصومت ها پایان دهد.»

امارات متحده عربی این نامه را تهیه کرده و نمایندگان کشورهای بحرین، مصر، اردن، کویت، مراکش، عمان، قطر، عربستان سعودی، سودان و یمن آن را امضا کرده‌اند.

امضا کنندگان در بخش دیگری از این نامه به حمایت ایران از «تروریسم» در یمن اشاره کرده و گفته اند: ایران به شبه نظامیان شیعه حوثی کمک های مالی و آموزش نظامی می کند و سلاح در اختیار آنها قرا رمی دهد.

یمن از تابستان سال ۲۰۱۴ شاهد جنگ داخلی است. شبه نظامیان شیعه حوثی با همکاری طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن، صعنا پایتخت این کشور را به کنترل خود در آوردند.

با تصرف صنعا به دست شبه نظامیان حوثی، عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن مجبور به ترک پایتخت شد و هم اکنون دولت وی در عدن مستقر است.

در ماه مارس ۲۰۱۵ ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی به طرفداری از عبدربه منصور هادی وارد جنگ در یمن شدند تا مانع پیشروی شبه نظامیان شیعه حوثی شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نامه این ۱۱ کشور عرب واکنش به اظهارات عباس یزدانی، دبیر اول نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست وزیران مجمع عمومی این سازمان است.

عباس یزدانی در واکنش به سخنرانی وزیر امور خارجه امارات گفته بود:« یک مقام از کشوری که جت‌های جنگنده اش هر روز مردم غیرنظامی بی گناه یمن را بمباران می کند، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورها متهم می کند.»

وی اضافه کرده بود:«این ادعا مضحک و ریاکارانه است. کشوری که برای دهه های متمادی خاک خود را به منبعی برای صدور اندیشه افراطی تکفیری تبدیل کرده است از تریبون سازمان ملل ایران را به تلاش برای بی ثبات کردن منطقه متهم می کند.»

XS
SM
MD
LG