لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

نیروهای‌ سوری دو منطقه شرق حلب را از مخالفان «بازپس‌ گرفتند»


نقشه حلب
نقشه حلب

دولت سوریه اعلام کرد ارتش این کشور، صبح دوشنبه ۲۸ آذر، دو منطقه حیدریه و صاخور در شرق شهر حلب را به‌طور کامل از کنترل نیروهای مخالف خارج کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که روز یکشنبه هم نیروهای دولتی۱۰ منطقه از شهر حلب و بیش از ۳۰۰۰ ساختمان را از مخالفان بازپس گرفته‌اند.

بنا براعلام وزارت دفاع سوریه، بیش از ۱۰۰ شورشی سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از حومه‌های شرق حلب خارج شدند.

سوریه می‌گوید نیروهای دولتی در حال عقب راندن شورشیان در منطقه قادسیه هستند که «منطقه مهم شرق حلب» توصیف شده است.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نیروهای مخالف، بازپس‌گیری منطقه صاخور را تکذیب کرده است.

در صورت تایید بازپس‌گیری صاخور، مناطق تحت تصرق مخالفان در شرق حلب به دو نیم تقسیم می‌شود.

اگر حلب از دست مخالفان خارج شود، دولت بشار اسد بزرگترین پیروزی را علیه مخالفان مسلح خود در چند سال اخیر به‌دست آورده است. حلب بزرگترین پایگاه مخالفان سوری است.

نیروهای سوری، به همراه نیروهای اعزامی از ایران و از سوی حزب‌الله لبنان، با پوشش هوایی روسیه، امسال به‌تدریج به‌سوی شرق حلب پیشروی کردند و آن را به محاصره خود درآوردند. عملیات برای بازپس‌گیری حلب در ماه سپتامبر امسال کلید خورد.

با پشتیبانی هوایی روسیه از دولت بشار اسد از سپتامبر ۲۰۱۵ به این‌سو، نیروهای سوری علیه مخالفان پیشرفت‌های محسوسی به‌دست آورده‌اند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، شنبه‌شب نزدیک به ۱۰ هزار نفر از غیرنظامیان از شرق حلب گریختند؛ به گفته «دیدبان حقوق بشر سوریه» ۶۰۰۰ نفر به منطقه شیخ مقصود که تحت تسلط کردهاست و ۴۰۰۰ نفر دیگر به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی رفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است غیرنظامیانی که از مناطق تحت کنترل شورشیان می‌گریزند، «چیزی بیشتر از لباس‌های خود ندارند.»

«دیدبان حقوق بشر سوریه» می‌گوید در دو هفته گذشته که نیروهای دولتی عملیات خود را در شرق حلب شدت بخشیده‌اند، در اثر حملات توپخانه‌ای و هوایی دست کم ۲۲۵ غیر نظامی کشته شده‌اند که ۲۷ نفر آنها کودک هستند.

دولت سوریه ‌هم‌اکنون دمشق، حمص، حماه و لاذقیه را تحت کنترل خود دارد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده‌ از ماه مارس ۲۰۱۱ در سوریه بیش از ۳۰۰ هزار نفر بر اثر درگیری‌ها جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG