لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

شش نواندیش دینی: حکم احمد منتظری دهن‌کجی به عدالت است


محمد برقعی، حسن فرشتیان، صدیقه وسمقی، حسن یوسفی اشکوری، محسن کدیور عبدالعلی بازرگان
محمد برقعی، حسن فرشتیان، صدیقه وسمقی، حسن یوسفی اشکوری، محسن کدیور عبدالعلی بازرگان

شش نواندیش دینی در بیانیه‌ای حکم دادگاه ویژه روحانیت درباره احمد منتظری را «مایه استهزاء دادگستری و دهن‌کجی به عدالت و نقض قانون» و همچنین خلاف مبانی حقوق بشر، قوانین جمهوری اسلامی، مبانی فقهی و مذهبی و انصاف و عدالت خواندند.

در این بیانیه همچنین «تاکید مکرر بر سرّی بودن» فایل صوتی دیدار آیت‌الله منتظری با هیات تصمیم‌گیر درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ «سندی بر تلاش برای پنهان نگه داشتن این جنایت» دانسته شده است.

عبدالعلی بازرگان، محسن کدیور، حسن یوسفی اشکوری، محمد برقعی، حسن فرشتیان، صدیقه وسمقی، این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۰ آذر، در وب‌سایت زیتون منتشر شده است، را امضا کرده‌اند.

این شش نواندیش دینی اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را «از سیاه‌ترین اوراق کارنامه جمهوری اسلامی» و انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری را«تاکید مجددی بر خلاف قانون و خلاف شرع بودن» این اعدام‌ها خوانده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده که «حکم صادره در این به اصطلاح دادنامه، مایه استهزاء دادگستری و دهن‌کجی به عدالت و نقض قانون است».

احمد منتظری منتظری به اتهام «اقدام عليه امنيت ملى» به ۱۰ سال حبس تعزيرى، به دلیل انتشار فايل صوتى «داراى طبقه‌بندى سرى» به ۱۰ سال حبس تعزیری و به اتهام «تبليغ عليه نظام» به یک سال زندان محکوم شده است.

آقای منتظری روز سه‌شنبه در مصاحبه با رادیو فردا حکم ۲۱ سال زندان خود را «غیرمنطقی» و «نامربوط» خوانده و گفته بود که هدف از صدور این حکم تحت فشار قرار دادن او برای تحویل اسناد و فایل‌های صوتی منتشر نشده از آیت‌الله منتظری به نهادهای امنیتی است.

دادگاه ویژه روحانیت همچنین انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری در دیدار با هیات تصمیم‌گیر درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را «خلاف شان روحانیت» خوانده و احمد منتظری را به خلع لباس روحانیت محکوم کرده که اجرای این حکم به مدت ٣ سال تعليق شده است.

در همین حال این شش نواندیش دینی تاکید کرده‌اند که انتشار این فایل صوتی «نه تنها مصداق اقدامی خلاف شرع و خلاف شأن روحانیت، محسوب نمی‌شود بلکه عمل به وظیفه شرعی، مستوجب ثواب و شنیدن صدایی از درون روحانیت است که مورد انتظار بوده و باید بیشتر و پیشتر شنیده می‌شد».

به گفته نویسندگان این بیانیه، «انصاف، اقتضاء می‌کند که مدعیات آن نوار به شکل جدی مورد بازبینی و بازخوانی قرار گیرد و اخلاق اقتضاء می‌کند که به دادخواهی ستمدیدگان و قربانیان آن کشتار اقدام شود».

در این بیانیه تاکید شده که «تاکید مکرر بر سرّی بودن این فایل صوتی در حکم صادره، خود سندی بر وقوع این جنایات و تلاش برای پنهان نگاه داشتن آن است».

این شش نواندیش دینی از مدافعان «کشتار» سال ۶۷ خواسته‌اند که اگر «دلایل کافی شرعی، عقلی و قانونی برای دفاع از این جنایت» در اختیار دارند، «به جای پنهان‌کاری، آن دلایل را برای توجیه افکار عمومی ارائه کنند».

به گفته نویسندگان این بیانیه، کسانی که این اعدام‌ها را «مایه افتخار» و « انجام وظیفه» خوانده‌اند،« نه تنها نمی‌بایست از بازگویی کارنامه افتخارات خویش نگران شوند بلکه خود باید به انتشار این سند افتخار اقدام می‌کردند».

مصطفی پورمحمدی، تنها فرد از میان اعضای هیات تصمیم‌گیر درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ است که به انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری واکنش نشان داده و گفته که به نقشش در این رویداد «افتخار می‌کند».

وب‌سایت آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم‌مقام برکنارشده آیت‌الله خمینی، روز ۲۰ مردادماه، یک فایل صوتی از او مربوط به ۲۴ مرداد سال ۶۷ منتشر کرد که این مرجع شیعه در دیدار با برخی مقام‌های قضایی وقت جمهوری اسلامی، از اعدام‌های آن سال در ایران به عنوان «بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی» یاد می‌کند.

آیت‌الله منتظری در این فایل صوتی خطاب به مقام‌های قضایی حاضر، اعدام‌های تابستان سال ۶۷ را «بزرگ‌ترین جنایت جمهوری اسلامی» توصیف کرده و گفته است که تاریخ ما را به دلیل این جنایت محکوم می‌کند.

آیت‌الله منتظری، مقام‌های قضایی حاضر در جلسه را مسئول این اعدام‌ها و «جنایتکار» می‌خواند.

مقام‌های قضایی حاضر در این جلسه، حسینعلی نیری حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت تهران، ابراهیم رییسی معاون وقت دادستان و مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات در زندان اوین در آن زمان معرفی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG