لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

روسیه خواستار توضیح اردوغان در مورد «خاتمه‌دادن به حکومت اسد» شد


دفتر امور رسانه‌ای کرملین می‌گوید پوتین و اردوغان روز چهارشنبه در مورد وضعیت سوریه گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند
دفتر امور رسانه‌ای کرملین می‌گوید پوتین و اردوغان روز چهارشنبه در مورد وضعیت سوریه گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند

سخنگوی پوتین، گفته‌های اردوغان که ارتش ترکیه «برای خاتمه دادن به حکومت اسد وارد سوریه شده»، را موضوعی «بسیار جدی» توصیف کرده‌است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دهم آذر ماه، در بیانیه‌ای اظهار داشته «گفته‌های (اردوغان) موضوعی بسیار جدی‌ست. این سخنان ناسازگار با بیانیه‌ها و سخنان پیشین و نیز ناسازگار با درک ما از وضعیت است».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

تلویزیون دولتی «راشا تودی» به نقل از پسکوف ادامه داده است «امیدواریم که در آینده نزدیک، از طرف شرکای ترک ما، توضیحی در مورد این گفته‌ها منتشر شود».

واکنش کاخ کرملین ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در سخنانی بی‌سابقه گفت دلیل فرستادن نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه آن است که «به حکومت [بشار] اسد خودکامه خاتمه داده شود» و ورود کشورش «به سوریه هیچ دلیل دیگری ندارد».

آقای اردوغان گفته اقدامات آنکارا با این هدف انجام می‌شود که سرزمین سوریه «به صاحبان اصلی آن بازگردانده شود».

در پی حضور سخنگوی پوتین در جمع خبرنگاران و واکنش او به این گفته، یکی از خبرنگاران پرسیده آیا این موضوع بر روابط مسکو و آنکارا تاثیری خواهد گذاشت؟ آقای پسکوف گفته دولت متبوع او پیش از آن‌که بخواهد تصمیمی در مورد رابطه با «شرکای ترک» خود بگیرد، منتظر توضیح آنکارا خواهد ماند.

به گفته سخنگوی پوتین، روسیه تنها کشوری نیست که «به‌طور قانونی و به درخواست دولت سوریه» در آن کشور حضور دارد.

واکنش روسیه به سخنان اردوغان دور از انتظار نبود. روسیه، در کنار ایران، از مهم‌ترین متحدان بشار اسد به شمار می‌رود. حملات هوایی آن کشور، کمک‌های نظامی ایران و شبه‌نظامیانی که تهران در آماده‌سازی و اعزام آن‌ها از کشورهای مختلف به جبهه سوریه نقش دارد، عاملی مهم در پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه، به ویژه در شهر حلب به شمار می‌روند.

از طرفی، ترکیه و روسیه در ماه‌های گذشته برای عادی‌سازی روابط خود -که شدیدا تحت تاثیر سرنگونی جنگنده‌ روسی قرار گرفته بود- اقداماتی رسمی انجام داده‌اند.

دفتر امور رسانه‌ای کرملین می‌گوید پوتین و اردوغان روز چهارشنبه در مورد وضعیت کشور سوریه گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند. کرملین گفته است در این گفت‌وگو، طرف‌ها در مورد حلب نیز صحبت کرده‌اند. سخنرانی آقای اردوغان نیز روز چهارشنبه انجام شده‌است.

در کنار این‌ها سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به ترکیه رفته تا با مقام‌های آن کشور دیدار کند. روزنامه حریت، چاپ ترکیه، می‌گوید وزیر خارجه روسیه و هم‌تای ترک او قرار است روز ۱۱ آذر ماه دیدار کنند. این احتمال وجود دارد که موضوع سخنان اردوغان در این دیدار مطرح شود. میخائیل بوگدانف، معاون آقای لاوروف نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری روسی «تاس» این احتمال را مطرح کرده‌است.

XS
SM
MD
LG