لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

فرانسوا اولاند نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نمی شود


فرانسوا اولاند،
فرانسوا اولاند،

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، روز پنج شنبه اعلام کرده است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور نخواهد شد. این انتخابات سال آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش رویترز، این تصمیم آقای اولاند برای کناره گیری تعجب همگان را درپی داشته است چرا که تا پیش از این دستیاران رییس جمهوری فرانسه از تصمیم او برای شرکت در انتخابات آینده خبر می دادند.

طبق این گزارش، رییس جمهوری فرانسه با این حال به محبوب نبودن خود اذعان کرده و در عمل راه را برای یک نامزد یگر حزب سوسیالیست باز می کند که بتواند با رقبایی چون فرانسوا فیون، نامزد حزب جمهوریخواه و مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه رقابت کند.

رویترز می افزاید، این نخستین بار از سال ۱۹۵۸ به این سو است که یک رییس جمهور فرانسه خود را برای دور دوم نامزد نمی کند و به نظر می رسد نامزد نشدن فرانسوا اولاند در انتخابات آینده شانس حزب سوسیالیست را برای پیروزی کاهش دهد.

فرناسوا اولاند در یک برنامه تلویزیونی گفته است: امروز من نسبت به ریسک‌ها و خطرات قدم گذاشتن در مسیری که از حمایت کافی و لازم برخوردار نباشم، آگاهم به همین خاطر تصمیم گرفتم که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشوم.

رویترز می گوید، میزان بالا بیکاری در فرانسه باعث شده که آقای اولاند به یکی از نامحبوب‌ترین روسای جمهوری فرانسه بدل شود.

این خبرگزاری می افزاید، نتیجه رفراندوم جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شده است تا همه به انتخابات آینده فرانسه به مثابه آزمون دیگری برای مطالبات رای دهندگان در قبال سیاستمداران و نخبگان حاکم در این کشور نگاه کنند.

طی دوهفته گذشته تحولات انتخاباتی در فرانسه با شگفتی هایی همراه بوده است. نیکولاس سارکوزی، رییس جمهوری سابق فرانسه نیز در انتخابات درونی حزب راستگرای جمهوری‌خواهان شکست خورد و در نهایت فرانسوا فیون، نخست وزیر سابق، توانست به عنوان نامزد این حزب معرفی شود.

به گزارش رویترز،انتظار می رود با کناره گیری فرانسوا اولاند، نخست وزیر او یعنی مانوئل والس،درانتخابات مقدماتی حزب سوسیالیست در ماه ژانویه به عنوان نامزد اصلی این حزب ظاهر شود.

XS
SM
MD
LG