لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

اولاند: دسترسی بریتانیا به بازار مشترک اروپا رو به پایان است


تظاهرکنندگان بریتانیایی در لندن به خروج از اتحادیه اروپا معترض هستند
تظاهرکنندگان بریتانیایی در لندن به خروج از اتحادیه اروپا معترض هستند

نخست‌وزیر بریتانیا، برای نخستین بار پس از رای مردم آن کشور به خروج از اتحادیه اروپا با سران این اتحادیه دیدار کرده‌است؛ رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بریتانیایی‌ها باید درک کنند که بدون آزادی جابه‌جایی، دسترسی به بازار مشترک هم پایان می‌یابد.

به گزارش رویترز نقل‌قول‌های مقام‌های اروپایی و دیپلمات‌ها حاکی از آن است که دیدار نخست‌وزیر بریتانیا و سران اروپایی در فضایی آرام برگزار شده؛ هرچند انتقادهایی هم از دیوید کامرون مطرح شده‌است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، خود گفته که خروج کشورش از اتحادیه به معنی پشت کردن به اروپا نیست.

او می‌گوید، مردمی که رای به خروج دادند، از مزایای اقتصادی ماندن باخبر بودند، اما نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد آزادی جابه‌جایی (نقل مکان مردم، سرمایه و خدمات) وجود داشت و مسئله استقلال نیز این نگرانی‌ها را دوچندان کرده بود؛ «لازم است به این موضوع فکر کنیم. اروپا لازم است به این موضوع فکر کند».

از سویی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفته است دسترسی به بازار مشترک اروپایی بستگی به پذیرش «آزادی‌های چهارگانه» دارد: آزادی جابه‌جایی تولیدات، آزادی انتقال سرمایه، آزادی نقل مکان کارکنان و خدمات.

به گفته اولاند «اگر آنها آزادی جابه‌جایی را نمی‌خواهند، نمی‌توانند به بازار مشترک هم دسترسی داشته باشند».

در مورد بازار مشترک اروپا بیشتر بخوانید

رئیس‌جمهوری فرانسه افزوده است که شهر لندن نیز دیگر نمی‌تواند به عنوان مرکز «تسویه وجوه» برای یورو عمل کند. به این معنی که لندن دیگر نمی‌تواند به سپرده‌گذاری و خرید و فروش اوراق بهادار مربوطه پرداخته یا قراردادهای آن را تسویه کند.

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، نیز هشتم تیر ماه خطاب به آقای کامرون گفته است «ماه‌ها انتظار کشیدن (برای خروج از اتحادیه)، آن‌طور که شما گفتید، نخست‌وزیر کامرون! و گروگان گرفتن آینده یک قاره، فقط به خاطر منافع حزبی، کاملا غیرقابل‌قبول است».

آقای شولتز می‌گوید این موضوع به «بی‌ثباتی» و «فقدان اطمینان» می‌انجامد.

نخست‌وزیر بریتانیا گفته است فشار خیلی زیادی از سوی سران اروپایی برای خروج فوری از اتحادیه بر او وارد نشده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، پیشر گفته بود قابل درک است که بریتانیا برای تحلیل و درک شرایط به زمان نیاز دارد، اما تا زمانی‌که درخواست خروج به طور رسمی به اتحادیه فرستاده نشود، مذاکره‌‌ای هم با لندن در کار نخواهد بود.

پارلمان اروپای یک قطعنامه غیرالزام‌آور را تصویب کرده که خواستار تسریع روند خروج داوطلبانه بریتانیا شده است.

کشورهای اتحادیه اروپا می‌گویند شرایط جدید این اتحادیه پس از رای مردم بریتانیا برای خروج از آن، نیازمند تصمیم‌گیری سریع است و هرچه خروج بریتانیا طولانی‌تر شود، تصمیم‌گیری‌ها هم به تعویق خواهد افتاد.

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرده است که روند خروج تا زمانی‌که او در مقام ریاست هیئت دولت است صورت نمی‌گیرد. حزب محافظه‌کار که کامرون عضوی از آن است گفته جانشین نخست‌وزیر، زودتر از ۹ سپتامبر (بیشتر از دو ماه دیگر) مشخص نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG