لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

کامرون برای نخستین بار پس از رفراندوم با رهبران اروپا دیدار می‌کند


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، سه‌شنبه هشت تیر، با رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک دیدار می‌کند تا درباره تصمیم اکثریت مردم بریتانیا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا با همتایان خود گفتگو کند.

بین بریتانیا و کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا بر سر زمان آغاز گفتگوها درباره خروج این کشور از اتحادیه اختلاف نظر وجود دارد.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، قانونگذاران اتحادیه اروپا نیز قرار است در یک نشست فوق‌العاده، از بریتانیا بخواهند تا روند خروج از اتحادیه را هرچه سریعتر آغاز کند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا هم تاکید کرده که بریتانیا «باید هرچه زودتر تکلیف را معلوم کند».

کشورهای اتحادیه اروپا می‌گویند که شرایط جدید این اتحادیه پس از رای مردم بریتانیا برای خروج از آن، نیازمند تصمیمگیری سریع است و هرچه خروج بریتانیا طولانی‌تر شود، در تصمیمگیری‌ها تعویق خواهد افتاد.

آقای کامرون که پس از رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، گفته که این بر عهده نخست وزیر آینده کشورش خواهد بود تا ماده ۵۰ پیمان لیسبون را فعال و مذاکرات خروج را آغاز کند.

اما رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا تاکید کرده‌اند که تا زمانی که بریتانیا ماده ۵۰ پیمان لیسبون را برای خروج از اتحادیه اروپا فعال نکند، نه گفتگوهای رسمی و نه گفتگوهای غیررسمی با این کشور را آغاز نخواهند کرد.

نخست وزیر بریتانیا قرار است در بروکسل با مسئولان ارشد اتحادیه و کمیسیون اروپا نیز دیدار و گفتگو کند.

XS
SM
MD
LG