لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

کاخ سفید: حمایت از حزب الله باعث تداوم مشکلات ایران در بازارهای بین‌المللی می‌شود


اریک شولتز، معاون مطبوعاتی کاخ سفید
اریک شولتز، معاون مطبوعاتی کاخ سفید

یک سخنگوی کاخ سفید از ایران خواسته است تا حمایت‌های خود را از گروه حزب الله لبنان متوقف کند. این سخنگو تاکید کرده است که تداوم چنین کمک‌هایی باعث می‌شود که مشکلات ایران برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی ادامه داشته باشد.

به گزارش شبکه «سی-اسپن» اریک شولتز، معاون مطبوعاتی کاخ سفید روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان در خصوص کمک‌های مالی ایران گفته است: «ما از همه آنهایی که به حزب الله کمک می‌کنند، خواسته‌ایم که کمک‌های خود را قطع کنند. ما می‌دانیم که ایران از تروریسم حمایت می‌کند. ما می‌دانیم که ایران از حزب الله حمایت می‌کند و به همین دلیل تاکنون در همین رابطه تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرده‌ایم.»

حسن نصرالله روز جمعه گفته بود، دور تازه تحریم‌های آمریکا تاثیری براین گروه نخواهد داشت، چون حزب‌الله نیازهای مالی خود را نه از بانک‌های لبنانی که مستقیماً از ایران دریافت می‌کند. وی تصریح کرده بود، تا زمانی که ایران پول داشته باشد، ‌این گروه پول و امکانات دریافت خواهد کرد.

این درحالی است اریک شولتز روز دوشنبه با اشاره به مشکلات ایران برای دسترسی به بازار‌های بین المللی پس از توافق هسته ای اظهار داشت: فعالان و نهادهای بازار‌های مالی به رفتارهای ایران نگاه می‌کنند. اگر (این کشور) به تامین مالی تروریسم ادامه بدهد، اگر ایران به تامین مالی و کمک‌های خود به حزب الله ادامه دهد، البته که چنین رفتاری تاثیر خواهد داشت. نهادهای مالی بین المللی نمی‌خواهند با کشوری تجارت کنند که اقداماتی (مانند تأمین مالی تروریسم) انجام می‌دهد.»

این مقام کاخ سفید اضافه کرده است: «به همین دلیل ما از ایران می‌خواهیم که این اقدامات را متوقف کند، چرا که نه تنها برای امنیت ملی خوب نیست، برای این که دارند از تروریسم حمایت می‌کنند، بلکه به زیان منافع ملی آنها نیز است.»

اریک شولتز با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه حزب الله لبنان تاکنون در خصوص قطع دسترسی این گروه به نهادهای مالی بین المللی موثر بوده، گفته است که اگر ایران به کمک‌های خود به حزب‌الله ادامه دهد، این گروه همچنان به منبعی برای تأمین مالی دسترسی خواهد داشت.

این مقام کاخ سفید با این حال روز دوشنبه تصریح کرده است که اگر ایران خواهان دسترسی به بازارهای بین‌المللی است، می‌بایست رفتارهای خود را کنترل کند.

قانون «جلوگیری از تامین مالی حزب‌الله» که کنگره آمریکا آن را پارسال تصویب کرد، بانک‌های خارجی را از انجام معامله با این گروه برحذر می‌دارد و به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌دهد تا هر موسسه مالی که با حزب الله لبنان همکاری می‌کند را هدف تحریم‌های شدید قرار دهد.

در همین حال، به دنبال توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، برجام، مقام‌های ایرانی گفته‌اند به رغم این توافق تهران نتوانسته است به اندازه کافی از مزایای برجام بهره‌مند شود و از آمریکا خواسته بودند تا موانع بر سر راه معاملات دلاری بانک‌های غیرآمریکایی با ایران را رفع کند.

این در حالی است که رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسدران، روز یکشنبه در خصوص اظهارات حسن نصرالله، در مورد حمایت ایران و تامین پول و امکانات حز‌ب‌الله لبنان، گفته نباید نگران واکنش غرب بود.

وی تصریح کرده بود که سخنان نصرالله بهانه «بیشتری به آنها نمی‌دهد».

آمریکا از سال ۱۹۹۵ حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.اتحادیه اروپا، بریتانیا و نیوزیلند نیز شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داده‌اند.

این در حالی است که به تازگی اتحادیه عرب و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز حزب الله را یک گروه تروریستی اعلام کرده اند.

XS
SM
MD
LG