لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۲

واکنش سخنگوی سپاه در پی گفته‌های نصرالله در مورد حمایت ایران


رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسدران، در پی گفته‌های اخیر حسن نصرالله، در مورد حمایت ایران و تامین پول و امکانات حز‌ب‌الله لبنان، گفته نباید نگران واکنش غرب بود.

حزب‌الله لبنان از سال ۱۹۹۵ در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارد. اتحادیه اروپا نیز در تابستان سال ۲۰۱۳، شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. اتهام‌های مربوط به بمب‌گذاری که جان غیرنظامیان را در کشورهای مختلف، مانند بلغارستان، گرفته و حضور این گروه در جنگ داخلی سوریه از جمله دلیل این اقدامات بوده‌است.

حسن نصرالله، جمعه گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود دور تازه تحریم‌های آمریکا تاثیری براین گروه نخواهد داشت، چون حزب‌الله نیازهای مالی خود را نه از بانک‌های لبنانی که مستقیماً از ایران دریافت می‌کند. او افزوده است، تا زمانی که ایران پول داشته باشد،‌ این گروه هم پول و امکانات دریافت خواهد کرد.

رمضان شریف، ششم تیرماه در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، گفته است «صیهونیست‌ها و غربی‌ها تا امروز هر کاری که از دست‌شان برمی‌آمد علیه ایران و انقلاب اسلامی انجام داده‌اند و بیش از این نمی‌توانند اقدام دیگری داشته باشند». او افزوده است که نباید از سخنان اخیر حسن نصرالله نگران شد.

ایالات متحده آمریکا، ایران را «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان» می‌داند. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتهام، که تهران همواره آن را رد کرده، حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان است. این اتهام‌ها یکی از دلایل اصلی تحریم‌های غیراتمی آمریکا علیه ایران است که همچنان مانعی اساسی در مراودات بانکی و مالی میان تهران و دیگر کشورها است.

رمضان شریف در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید سخنان حسن نصرالله برای «ایجاد پشت‌گرمی ویژه برای خط مقدم جبهه مبارزه» با اسرائیل است.

او در بخشی دیگر از گفته‌هایش بار دیگر تاکید کرده است اسرائیل و متحدان آن کشور «بیش از این نمی‌توانند کاری بکنند»؛ آنها در مذاکرات هسته‌ای و برجام نیز «تلاش‌های بسیار زیاد و فشرده‌ای را علیه جمهوری اسلامی به کار بستند که این تلاش‌ها در حوزه موشکی همچنان ادامه دارد» و سخنان نصرالله بهانه «بیشتری به آنها نمی‌دهد».

در گفت‌وگوی منتشرشده در خبرگزاری ایسنا در مورد «ارزیابی» سخنگوی سپاه پاسداران از گفته‌های اخیر حسن نصرالله، به نقل از آقای شریف از گروه «حماس» نام برده شده‌است و نه حزب‌الله لبنان.

کنگره ایالات متحده در ماه دسامبر سال گذشته، مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن بانک‌های مرتبط با گروه حزب‌الله نیز با تحریم روبه‌رو می‌شوند. سخنان رهبر حز‌ب‌الله لبنان در مورد پول گرفتن از ایران پس از این مصوبه انجام شده‌است.

رئیس بانک مرکزی لبنان اخیرا اعلام کرده‌است ده‌ها حساب بانکی حزب‌الله، افراد و سازمان‌های مرتبط با آن در آن کشور بسته شده است.

XS
SM
MD
LG