لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

بحران سیاسی در بریتانیا؛ افزایش فشارها برای کناره‌گیری رهبر حزب کارگر


جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر

موج استعفاها در حزب کارگر بریتانیا به دنبال رفراندوم اخیر در این کشور شدت گرفت به‌طوری که تنها در روز دوشنبه دست‌کم پنج نفر دیگر از اعضای عالی این حزب در اعتراض به جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، استعفا کردند.

منتقدان آقای کوربین در حزب کارگر وی را متهم می‌کنند که در جریان رفراندوم اخیر در بریتانیا بر سر ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن تلاشی نکرده است. در این راستا روز دوشنبه ۷ تیر شماری از اعضای «کابینه در سایه» حزب کارگر بریتانیا استعفا کردند از جمله توبی پرکینز، وزیر دفاع در سایه، که خواستار «تغییر در رهبری» این حزب شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنا ترولی وزیر در سایه جامعه مدنی نیز در توییتر ضمن اعلام استعفای خود خطاب به جرمی کوربین نوشت: «من باور ندارم که حزب کارگر تحت رهبری شما هیچ وقت در شرایط مناسبی قرار بگیرد که بتواند در انتخاباتی به میدان برود و خواستار تشکیل دولت شود.»

«کابینه در سایه» در بریتانیا هیئتی است متشکل از اعضای اصلی حزب اپوزیسیون که کابینه‌ای بدیل برای هیئت وزرای فعلی کشور تشکیل می‌دهند تا در صورت پیروزی حزب اپوزیسیون در رأی‌گیری‌های بعدی، هر عضو آن برای در دست گرفتن وزارتخانه مربوطه آماده باشد.

روز یکشنبه نیز ۱۱ نفر از اعضای کابینه در سایه حزب کارگر بریتانیا استعفا کرده بودند، اما جرمی کوربین اعلام کرده که حتی اگر انتخابات دیگری برای رهبری حزب کارگر برگزار شود باز هم به رقابت خواهد پرداخت.

وزیر دارایی بریتانیا: آماده مقابله با چالش‌ها هستیم

اما چالش عمده دیگری که باعث نگرانی در جامعه بریتانیا شده، سقوط ارزش پول این کشور است که به دنبال رای اکثریت مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا به پایین‌ترین حد خود در ۳۱ سال گذشته رسید.

با این حال جورج آزبورن وزیر دارایی بریتانیا اطمینان می‌دهد که اقتصاد بریتانیا آن‌قدر قدرتمند است که بتواند این چالش را پشت سر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای آزبورن اظهار داشت که اگرچه شرایط در روزهای پیش روی ساده نخواهد بود اما بریتانیا برای مسائل غیرمنتظره آماده است.

وی همچنین تعهد داده که شرایط به گونه‌ای پیش نرود تا دولت ناگزیر از تصویب یک بودجه ریاضتی شود.

وزیر دفاع آلمان بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا را نخواهد دید

در این حال که مسئله بازگشت احتمالی بریتانیا به اتحادیه اروپا موضوع تحلیل‌های متعددی در روزهای اخیر بوده، وزیر دفاع آلمان گفت که تصور نمی‌کند تا زمانی که زنده است بریتانیا بار دیگر به اتحادیه اروپا بپیوندد.

«اورسلا فون در لاین» ۵۷ ساله یکشنبه شب در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ای‌آردی اظهار داشت: «بریتانیای کبیر در طول حیات من بار دیگر به اتحادیه اروپا نمی‌پیوندد، اما شاید فرزندان یا نوه‌های ما آن‌قدر هوشمند باشند که قدرت را به اروپا بازگردانند.»

اول درخواست ماده ۵۰، بعد مذاکره

اما مسئله عمده دیگری که این میان موضوع اظهارنظرات مقامات مختلف اروپایی شده، چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نحوه مذاکرات در این باره است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تاکید کرد مادامی که بریتانیا ماده ۵۰ را برای خروج از اتحادیه اروپا به کار نگیرد، هیچ مذاکره غیررسمی میان لندن و بروکسل صورت نخواهد گرفت.

اشتفان زایبرت در یک کنفرانس خبری گفت: «شورای اروپایی تنها وقتی که بریتانیا طبق ماده ۵۰ درخواست رسمی ارائه کند، مسئله خروج بریتانیا را در دستور کار قرار می‌دهد.»

آنگلا مرکل نیز در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود پیرامون ماجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عنوان کرده که باید به گونه‌ای عمل کرد تا مانع خروج کشورهای دیگر از اتحادیه اروپا شد.

XS
SM
MD
LG