لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

صدراعظم آلمان خواهان «مذاکراتی هوشیارانه» بر سر خروج بریتانیاست


آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، روز شنبه بریتانیا را «شریکی نزدیک» برای اروپا خوانده و خواستار آن شده که مذاکراتی «هوشیارانه و منطقی» بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صورت گیرد.

در روزی که وزیران خارجه شش کشور پایه‌گذار اتحادیه اروپا، بر خروج هر چه سریع‌تر بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از همه‌پرسی خروج تأکید کردند، رویترز نوشته است که لحن خانم مرکل در این باره «آشتی‌جویانه‌تر» بوده است.

او گفته است که مذاکرات در این باره باید در «فضایی خوب و کاری» دنبال شود، و تأکید کرده که «بریتانیا شریکی نزدیک خواهند ماند که به لحاظ اقتصادی به ما پیوند خورده است».

صدراعظم آلمان همچنین اضافه کرده که برای آغاز روند خروج بریتانیا در اتحادیه اروپا، شتابی در کار نیست.

خانم مرکل تأکید کرده که «درست است که این روند نباید سال‌ها طول بکشد، اما من بر سر زمان‌بندی کوتاه آن پافشاری نخواهم کرد».

روز شنبه در پی جلسه اضطراری اعضای مؤسس اتحادیه اروپا در مورد همه‌پرسی خروج بریتانیا، وزرای خارجه شش کشور از نخست‌وزیر بریتانیا خواستند تا مقام خود را به رهبری جدید واگذارد تا روند خروج از اتحادیه «هرچه زودتر» آغاز شود.

پیش از این هم چهار مقام ارشد اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک از لندن خواستند تا تصمیم خروج را «هرچه زودتر اجرایی کند» تا از ضررهای ناشی از دوران بلاتکلیفی جلوگیری شود.

پس از مشخص شدن نتایج همه‌پرسی خروج، دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که سه ماه دیگر و همزمان با تشکیل کنگره حزب محافظه‌کار از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و این به عهده نخست‌وزیر جدید خواهد بود که روند جدایی از اتحادیه اروپا را پیگیری کند.

رویترز به نقل از مقام‌هایی در اتحادیه اروپا نوشته است که این اتحادیه واقعاً مشکلی با تأخیر چند ماهه در روند خروج ندارد، اما اگر چنین روندی در پایان سال جاری میلادی رقم بخورد، ممکن است با مذاکرات مربوط به بودجه آینده اتحادیه و نیز کارزارهای انتخاباتی این اتحادیه تداخل کند.

آنها همچنین نگران آن هستند که پس از استعفای دیوید کامرون، کسی عهده‌دار نخست‌وزیری شود که روند خروج را به میزان نالازم به تأخیر اندازد.

اظهارات خانم مرکل در مورد زمان‌بندی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حالی است که فرانک‌ـ‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، پس از جلسه اضطراری بنیانگذاران اتحادیه اروپا در برلین، تاکید کرده بود که بریتانیا نباید برای آغاز روند پیچیده خروج از اتحادیه تعلل کند.

او افزوده بود:‌«ما در کنار هم بر این عقیده‌ایم که این فرایند باید هر چه زودتر آغاز شود تا از برزخی طولانی‌مدت سر درنیاوریم و بتوانیم بر آینده اروپا متمرکز شویم».

همصدا با آقای اشتاین‌مایر، ژان‌مارک ارو وزیر خارجه فرانسه هم گفته است که مذاکرات خروج باید به سرعت پیش برود چرا که دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیاز دارند انگیزه‌های تازه به پروژه اروپایی تزریق کنند.

او تأکید کرده که «ما باید مفهوم تازه‌ای به اروپا بدهیم پیش از آنکه عوام‌گرایی فاصله ایجاد شده را پر کند»، و اروپا نمی‌تواند برای آغاز روند خروج تا ماه اکتبر و جایگزینی کامرون صبر کند.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفته است که دیگر رهبران اروپایی در نشست روز سه‌شنبه خود بر دیوید کامرون «فشار زیادی» وارد می‌کنند تا روند خروج را زودتر عملیاتی کند.

اینها همه در حالی است که اتحادیه اروپا روز شنبه گروه‌ای ویژه برای پیگیری مذاکرات خروج بریتانیا مشخص کرد.

XS
SM
MD
LG