لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

استرجن: از هیچ تلاشی برای ماندن در اتحادیه اروپا فروگذار نمی‌کنیم


نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند روز یکشنبه به تلویزیون بی‌بی‌سی گفت که اسکاتلند از هر اقدام ممکن برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا، از جمله وتوی احتمالی مصوبه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرو گذار نخواهد کرد.

اسکاتلند که موطن پنج میلیون اسکاتلندی است، در همه‌پرسی روز پنجشنبه با نسبت ۶۲ درصد به ۳۸ درصد، بر باقی ماندن در اتحادیه اروپا اصرار کرد، در حالی که شهروندان بریتانیا در مجموع با ۵۲ درصد رأی مثبت، خواهان خروج از این اتحادیه شدند.

از زمان اعلام نتایج این همه‌پرسی در روز جمعه، وزیر اول اسکاتلند چندین بار بر عزم دولتش بر باقی ماندن در اتحادیه اروپا تأکید کرده، و در این راستا حتی احتمال برگزاری یک همه‌پرسی دیگر برای جدایی از بریتانیا را اگر تنها گزینه برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا باشد، «بسیار محتمل» دانسته است.

خانم استرجن روز یکشنبه نیز به تلویزیون بی‌بی‌سی گفت که روند جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، «تبعاتی عمیقاً زیان‌بار و دردآور» خواهد داشت و او خواهد کوشید از اسکاتلند در برابر این تبعات محافظت کند.

او همچنین تأکید کرده که قطعاً از پارلمان محلی خواهد خواست تا اجازه خروج اسکاتلند از اتحادیه اروپا را صادر نکند.

«شرایط برای جدایی از بریتانیا تغییر کرده»

ساکنان اسکاتلند در همه‌پرسی استقلال در سال ۲۰۱۴، بر باقی ماندن در پادشاهی برتانیا رأی دادند اما اکنون خانم استرجن معتقد است که رأی منفی اسکلتلندی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا شرایط را در مورد استقلال احتمالی از بریتانیا تغییر داده است.

او به تلویزیون بی بی سی گفته است که نتایج همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، بازنگری در موضوع استقلال اسکاتلند را مشروع می‌کند.

وزیر اول اسکاتلند تأکید کرده که «زمینه‌ها و شرایط به طور چشم‌گیری تغییر کرده و بریتانیایی که اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ خواهان باقی ماندن در آن بود، دیگر وجود ندارد».

در سال ۲۰۱۴ و با برگزاری همه‌پرسی استقلال، ۵۵ درصد از ساکنان اسکاتلند بر ماندن در بریتانیا تأکید کردند اما نتایج یک نظرسنجی که رونامه اسکاتلندی ساندی‌پست در روز یکشنبه منتشر کرد نشان می‌دهد پس از همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، اکنون نزدیک به ۶۰ درصد از اسکاتلندی‌ها خواهان جدایی از بریتانیا هستند.

امری که به اتحاد ۳۰۰ ساله میان اسکاتلند و انگستان در چارچوب پادشاهی متحد پایان خواهد داد.

«مذاکرات مستقل» با اتحادیه اروپا

وزیر اول اسکاتلند که مهم‌ترین مقام‌اجرایی دولت محلی این منطقه است، همچنین تأکید کرد که به شکل مستقل از لندن مذاکراتی را برای ماندن در اتحادیه اروپا انجام خواهد داد.

خانم استرجن روز شنبه هم پس از جلسه کابینه محلی اسکاتلند تأکید کرده بود که به دنبال آن هستیم که برای بررسی همه گزینه‌های حفظ عضویت اسکاتلند در اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهایی فوری را با نهادهای اروپایی و دیگر اعضای اتحادیه اروپا داشته باشیم.

مقام‌های اتحادیه اروپا هنوز رسماً واکنشی نسبت به ابراز تمایل اسکاتلند به حضور در این اتحادیه نشان نداده‌اند.

با این حال در آلمان یک متحد نزدیک آنگلا مرکل از پیوستن «اسکاتلند مستقل» به اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

به گزارش رویترز گانتر کریخباوم، رئیس کمیته امور اروپایی پارلمان آلمان موفقیت یک همه‌پرسی احتمالی استقلال در اسکاتلند را محتمل دانسته و گفته است که [در چنین صورتی] ما باید به سرعت به درخواست عضویت یک کشور دوست اروپا پاسخ بدهیم.

XS
SM
MD
LG