لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

هیئت نظارت بر برجام: با تمدید تحریم ایران تدابیر لازم اجرا می شود


حسن روحانی ریاست هیئت نظارت بر برجام را بر عهده دارد.
حسن روحانی ریاست هیئت نظارت بر برجام را بر عهده دارد.

هیئت نظارت بر توافق‌نامه «برجام» روز چهارشنبه ۱۷ آذر، اعلام کرد اجرایی شدن تمدید قانون «آیسا»، قانون تحریم‌های ایران، را «نقض فاحش» این توافق‌نامه می‌داند در واکنش به آن٬ «تدابیر لازم» را به اجرا خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اعضای هیئت نظارت بر این توافق‌نامه روز چهارشنبه به ریاست حسن روحانی تشکیل جلسه دادند و «سناریو‌های محتمل در آینده» را بررسی کردند.

تصویب پیشنهاد‌ها برای «هرگونه اقدام» در صورت به اجرا گذاشته شدن مصوبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تمدید طرح «داماتو»٬ از تصمیمات این جلسه بوده است.

در این جلسه آنگونه که ایرنا گزارش داده است، اعضای هیئت نظارت٬ «رفتار آمریکا در رابطه با تعهدات این کشور در برجام» را «غیرقابل توجیه» ارزیابی کرده‌اند.

آنها اجرایی شدن قانون «داماتو» را «نقض ‏فاحش برجام» دانستند و مصوب کردند تا «اقدام دولت آمریکا» درباره توافق‌نامه «برجام» به «طور دقیق رصد» شود.

«واکنش اجرایی لازم» براساس مصوبات جلسه هیئت نظارت٬ «براساس تدابیر متخذه و متناسب با اقدام طرف مقابل» از دیگر تصمیم‌های این جلسه بوده است.

بر اساس این گزارش، هیئت نظارت برای پیگیری این مصوبات قرار است هفته آینده در این زمینه تشکیل جلسه دهد.

ریاست هیئت نظارت بر برجام را حسن روحانی برعهده دارد و اعضای آن علی‌ لاریجانی، رئیس مجلس؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه؛ حسین دهقان، وزیر دفاع؛ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ علی ‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی؛ سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی؛ و علی‌ اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله علی خامنه‌ ای هستند. آقای ظریف که در سفر خاوردور به سر می برد، در این نشست حضور نداشت.

در این میان، از جزئیات جلسه روز چهارشنبه و مصوبات آن تاکنون گزارش دیگری منتشر نشده است و مشخص نیست که در صورت اجرای قانون «داماتو»٬ مقام‌های جمهوری اسلامی ایران چه واکنشی به آن نشان خواهند داد.

علی‌ اکبر صالحی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پیشتر گفته بود که در صورت اجرای این مصوبه٬ توافق برجام٬ «نقض» شده و تهران از قبل پیش‌بینی‌های لازم را در این باره کرده است.

وی اشاره‌ای به پیش‌بینی‌های ایران در این زمینه نکرده٬ اما افزوده بود: جمهوری اسلامی ایران برای واکنش به نقض توافق اتمی وین، «آمادگی خوبی دارد» و «ضرورتی» برای علنی کردن اقدامات پیش‌بینی شده، احساس نمی‌کند.

مجالس سنا و نمایندگان آمریکا به تازگی به تمدید قانون تحریم‌های ایران، برای ۱۰ سال دیگر رای داده‌اند که این مساله با اعتراض مقام‌های ارشاد ایران مواجه شده است و آنها این مصوبه را «نقض» توافق‌نامه «برجام» ارزیابی کرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکا می‌گویند تمدید قانون تحریم‌های ایران مغایر با برجام نیست و این تحریم‌ها از سال ۱۹۹۶ میلادی وجود داشته است.

در این میان، غلامعلی خوشرو٬ سفیر ایران در سازمان ملل متحد، هم در نامه‌ای خطاب دبیر کل این سازمان٬ مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های ایران را «مغایر» برجام دانسته است.

آقای خوشرو در نامه خود نوشته است که ««تمدید قانون تحریم ایران، بر خلاف تعهدات برجامی آمریکاست و لذا این کشور مسئول پیامدهای منفی و آثار زیانبار چنین اقدامی خواهد بود.»

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری هم روز چهارشنبه بیانیه‌ای در این زمینه صادر کرد و از مقام‌ها و نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی ایران خواست موضوع تمدید تحریم‌ها علیه ایران را به طور «جدی» پیگیری کنند.

در این بیانیه آمده که «دولت جنایتکار امریکا بار دیگر با تفرعن و خوی استکباری خود، عناد و دشمنی با ملت ایران را نشان داد وتحریم‌های ۱۰ ساله که نقض یک سویه برجام» است را تمدید کرده است.

مجلس خبرگان با توصیف این اقدام تحت عنوان «خصمانه» آن را ناقض تعهدات بین‌المللی دانسته و نوشته است که این اقدام «وجهه واقعی امریکا را بیش از پیش در عرصه جهانی نزد طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای روشن خواهد ساخت.»

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، روز یک‌شنبه گذشته در مجلس گفته بودکه «به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام می‌کنم که ما نقض برجام را تحمل نخواهیم کرد و به ‌آن پاسخ مناسبی خواهیم داد.»

بااین همه، آقای روحانی روز سه شنبه ۱۶ آذر، گفت: ایران نمی‌گذارد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، سند توافق هسته‌ای، برجام، را پاره کند.

پیش از این، آیت‌الله خامنه‌ ای هم گفته بود که «ما برجام را نقض نمی‌کنیم» ولی اگر آمریکایی‌ها «برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم.»

XS
SM
MD
LG