لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

وزیر خارجه آمریکا: توافق هسته‌ای با ایران، منطقه و جهان را امن‌تر کرده است


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۵ آذر، تأکید کرد که توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی، که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده، در سال گذشته «منطقه و جهان را امن‌تر کرده است».

به گزارش رویترز آقای کری که در برلین به سر می‌برد، تأکید کرد که با حصول توافق اتمی وین، «منطقه امن‌تر شده است، آلمان و آمریکا امن‌تر هستند، اروپا امن‌تر است، اسرائیل امن‌تر است و جهان امن‌تر است».

او در عین حال تأکید کرد که «این موضوع بستگی به آن دارد که همه ما آن را حفظ کنیم».

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در این مورد با آقای نیز ترامپ صحبت کرده است.

دونالد ترامپ، که ماه گذشته به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد، و کار خود را از اول بهمن ماه شروع خواهد کرد، در دوران تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که برجام «بدترین توافقی است که در عمر خود دیده» و در صورت به قدرت رسیدن بار دیگر آن را مورد مذاکره قرار خواهد داد.

توافق هسته‌ای ایران که نتیجه بیش از دو سال مذاکرات فشرده میان ایران و شش قدرت جهانی بود، با پیروزی آقای ترامپ با ابهام روبه‌رو شده و همزمان، مقام‌های ایرانی به دلیل تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا، این کشور را به نقض آشکار برجام متهم می‌کنند، و نمایندگان مجلس خواهان اقدام متقابل در این زمینه هستند.

در این زمینه روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیت هسته‌ای در وین، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اعلام کرد که تهران تاکنون به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده و شروع‌کننده نقض تعهدات نخواهد بود.

با این حال به گزارش ایسنا، این مقام ایرانی با ابراز تأسف از آنچه «برخی رفتارها و اقدامات نامعقول در آمریکا» نامید، تصریح کرد که «در صورت نقض برجام از سوی سایر طرف‌ها، واکنش ایران قاطع و شدید خواهد بود».

آقای صالحی در حاشیه کفرانس وین در دیدار با وزیر انرژی آمریکا نیز موضوع تمدید قانون تحریم‌های ایران را مورد اعتراض قرار داد.

طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران با اکثریتی قاطع در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید و بنا بر اعلام کاخ سفید، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آمریکا نیز این مصوبه را تأیید کند.

با این همه جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که این مصوبه به هیچ روی بر روند رفع تحریم‌ها که ایران در چارچوب توافق هسته‌ای به دست آورده است، اثر نخواهد گذاشت و آن را محدود نخواهد کرد.

روز دوشنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در پکن پایتخت چین، تأکید کرد که «همه باید به تعهدات برجام احترام بگذارند و حق نادیده گرفتن آن را ندارند و البته ما هم انتخاب خود را در این زمینه داریم».

به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز بعد از دیدار با آقای ظریف به خبرنگاران گفت: «اجرای برجام مسئولیت همه کشورهای ذی‌ربط است و همه باید به تعهداتی که در این باره و در برجام داده‌اند، پایبند باشند».

پیشتر حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری ایران، در دیدار با فرستاده ویژه رئیس‌‌جمهوری روسیه در امور سوریه، توافق اتمی وین را توافقی هفت‌جانبه خوانده بود و گفته بود که «نباید اجازه داد کشوری طبق امیال خود اقدامی برای تضعیف توافق انجام دهد».

XS
SM
MD
LG