لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

در خواست جامعه مدرسین برای مقابله با تهاجم فرهنگی و سیاسی در فضای مجازی


نشست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
نشست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه پایانی دهمین اجلاس خود، آنچه که «تهاجم فرهنگی، سیاسی و تبلیغی،به‌ویژه در عرصه رسانه و فضای مجازی» خواند را«واقعیت انکار‌ناپذیر» دانست و خواستار «عزم جدی مسئولان اجرایی و فرهنگی» برای مقابله با این موضوع شد.

به گزارش خبرگزاری فارس،این گروه در پایان نشست خود در روز پنج شنبه،۱۸ آذر، تاکید کرد که « تهاجم فرهنگی، سیاسی و تبلیغی استکبار جهانی به‌ویژه در عرصه رسانه و فضای مجازی واقعیت انکار‌ناپذیری است که مقابله با آن باور و عزم جدی مسئولان اجرایی و فرهنگی کشور و کلیه دلسوزان نظام را می‌طلبد».

به گفته نویسندگان این بیانیه، حوزه‌های علمیه «مقابله با این هجوم گسترده دشمن را وظیفه اصلی و ذاتی خود تلقی می‌کند و معتقد است که مقابله با این تهاجم گسترده و آثار مخرب آن به‌ویژه در بخش آسیب‌های اجتماعی جز با همدلی همگان و برنامه‌ریزی صحیح و توجه به مقتضیات اسلام و انقلاب میسر نخواهد بود».

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین « حضور نیروهای مؤمن و انقلابی کارآمد و متخصص در عرصه فرهنگ» را «امری ضروری و بسیار مهم» خوانده است.

اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال‌های اخیر بارها به طور مستقیم و صریح انتقاد‌های تندی از دولت حسن روحانی، به‌ویژه سیاست‌های فرهنگی آن، مطرح کرده و خواستار تغییر سیاست‌ها و رویکرد‌های فرهنگی دولت شده‌اند.

ششم مرداد ماه خبرگزاری تسنیم خبر داده بود که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اواخر خرداد ماه در نامه‌ای به حسن روحانی نسبت به برخی اقدامات فرهنگی دولت او و نیز اظهارات و عملکرد برخی مقامات ارشد دولت انتقاد کرده است.

محمد یزدی،دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز در روز چهارم تیر ۹۳ خبر داده بود که این تشکل تاکنون چندین بار به صورت محرمانه به حسن روحانی،رئیس جمهوری ایران، تذکر داده است.

وی تهدید کرده بود که اگر رئیس جمهور به این تذکرها توجه نکند «جامعه مدرسین مواردی را که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده ممکن است رسماً تذکر بدهد».

در هفته‌های گذشته نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و برخی از روحانیون سرشناس از وضعیت فضای مجازی انتقاد کرده و خواستار محدودیت بیشتر برای استفاده از اینترنت در ایران شده اند.

از جمله ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه، اینترنت را «منجلاب‌ بسیار متعفن و خطرناکی» برای جوانان خوانده است.

روز ۱۴ آذر نیز محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، با انتقاد از رواج «تله‌‌سکس و سکس اینترنتی» در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان مدعی شده بود که در حال حاضر «میلیون‌ها سایت در راستای ترویج فساد، فحشا، فیلم و عکس مستهجن» فعالیت می‌کنند.

در همین حال محمد جعفر منتظری،دادستان کل کشور، روز پنج‌شنبه، با اشاره به تشکیل «معاونت رصد فضای مجازی» در دادستانی استان‌های ایران گفت که در شبکه‌های اجتماعی «مباحث و مطالب ضد دینی و ضد اخلاقی منتشر می‌شود».

آقای منتظری روز ۱۶ آذرضمن انتقاد از عملکرد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و وزارت ارشاد در برخورد نکردن با به گفته او «شبکه‌های ضد دین»،گفته بود:«مرگ بر این آزادی که همه چیز را به نابودی می‌کشاند، این آزادی نیست، بلکه کمال اسارت است».

«تصویب تحریم‌های در کنگره درس عبرت برای مسؤولان»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه روز پنج شنبه خود همچنین تصویب تحریم‌های اخیر در کنگره آمریکا را «نقض» توافق اتمی وین خواند و تاکید کرد که این اقدام« پاسخ قاطع و کوبنده»جمهوری اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

نویسندگان این بیانیه همچنین با اشاره به گفته آنان «بدعهدی و پیمان‌شکنی‌های مکرر آمریکایی‌ها» در موضوع توافق اتمی وین، تصویب تحریم‌های اخیر در کنگره آمریکا را «درس عبرت» و پیامی برای مسؤولان کشور دانستند و تاکید کردند که «تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است».

مجالس سنا و نمایندگان آمریکا به تازگی به تمدید قانون تحریم‌های ایران، برای ۱۰ سال دیگر رای داده‌اند که این مساله با اعتراض مقام‌های ارشد از جمله رئیس جمهوری و رئیس مجلس ایران مواجه شده است و آنها این مصوبه را «نقض» توافق‌ اتمی وین ارزیابی کرده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکا می‌گویند تمدید قانون تحریم‌های ایران مغایر با این توافق نیست و این تحریم‌ها از سال ۱۹۹۶ میلادی وجود داشته است.

«هیئت نظارت بر برجام» در ایران روز چهارشنبه ۱۷ آذر، اعلام کرده بود که اجرایی شدن تمدید قانون «آیسا»، قانون تحریم‌های ایران، را «نقض فاحش» این توافق‌نامه می‌داند در واکنش به آن، «تدابیر لازم» را به اجرا خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG