لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

روسیه: ارتش سوریه عملیات خود را در شرق حلب متوقف کرد


غیر نظامیان در حال ترک شرق حلب هستند.
غیر نظامیان در حال ترک شرق حلب هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه گفته است،ارتش سوریه کلیه عملیات نظامی خود در شرق حلب را متوقف کرده است.

به گزارش سی ان ان، سرگئی لاوروف که در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت: این یکی از بزرگترین عملیات ها برای تخلیه غیرنظامیان از شرق حلب است و تقریبا پنج هزار نفر از ساکنان شرق حلب جا به جا خواهند شد.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با تایید توقف عملیات نظامی در شرق حلب گفته است، این بزرگترین عملیات برای تخلیه غیر نظامیان در حلب است.

در حالی سرگئی لاوروف از توقف حملات در شرق حلب خبر داده که پیشتر حکومت سوریه با درخواست شورشیان برقراری آتش بس مخالفت کرده بود. روسیه و چین نیز قطعنامه شورای امنیت برای اتش بس هفت روزه در شرق حلب را وتو کردند.

وزرای خارجه روسیه و آمریکا که روز پنجشنبه دو بار در هامبورگ در شمال آلمان دیدار کردند، توافق کردند که کارشناسان نظامی دو طرف روز شنبه در ژنو با یکدیگر مذاکراتی انجام دهند. این گفت وگوها ماهها بود که به حال تعلیق درآمده بود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم که پس از دیدار با همتای روس خود نسبت به دستیابی به توافقی در باره خروج شورشیان از حلب ابراز امیدواری کرده است. قرار است روز شنبه در پاریس نیز مذاکراتی در این باره برگزرا شود.

پیشتر خبرگزاری گزارش داده بودند که دست کم ۱۰۰ هزار تن در مناطق تحت کنترل گروه‌های مخالف اسد در شرق حلب گرفتار شده اند و دسترسی به بیمارستان، دارو و غذا ندارند.

حلب از حدود چهار سال پیش به دو بخش غربی و شرقی تقسیم ‌شده بود که بخش غربی آن در کنترل نیروهای حامی دولت بشار اسد است و بخش شرقی آن در تصرف مخالفان قرار دارد.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، شورشیان که برای پنج سال بخش مهمی از شرق حلب را در کنترل داشتند، اکنون طی دو هفته گذشته ۷۰ درصد مناطق تحت کنترل خود را از دست داده اند.

در این میان، تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که نیروهای شورشی در سه منطقه در داخل شهر قدیم حلب دچار «فروپاشی» شده اند.

ارتش سوریه نیز مدعی شده که توانسته است مناطق اطراف فرودگاه حلب را به طور کامل از مخالفان بازپس بگیرد. با این حال، منابع مستقل قادر به تایید این گزارش‌ها نیستند.

XS
SM
MD
LG