لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

ورود نیروهای ارتش سوریه به منطقه «شهر قدیم» حلب


نمایی از شهر حلب.
نمایی از شهر حلب.

دیده بان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، روز سه شنبه ۱۶ آذرماه اعلام کرده است که نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدان وارد منطقه «شهر قدیم» حلب شده اند.

به گزارش رویترز، نیروهای دولتی سوریه در آستانه بیرون راندن شورشیان از شرق حلب و دست یافتن به مهمترین پیروزی خود در طول پنج سال اخیر قرار دارند.

طبق این گزارش، پس از آن که گزارش هایی در خصوص مذاکرات آمریکا و روسیه برای تسلیم شورشیان و تخلیه آنها از شرق حلب منتشر شد، یک مقام شورشیان در شرق حلب اعلام کرده است که آنها تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک حلب نیستند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، شورشیان که برای پنج سال بخش مهمی از شرق حلب را در کنترل داشتند، اکنون طی دو هفته گذشته هفتاد درصد مناطق تحت کنترل خود را از دست داده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اضافه کرده است، نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن اواخر سه شنبه توانسته اند وارد بخش حلب قدیم بشوند.

این درحالی است شورشیان ورود نیروهای دولتی به منطقه «شهر قدیم» را رد کرده و گفته اند، نیروهای دولتی و متحدان آندر حال نبرد برای ورود به این منطقه هستند.

از سوی دیگر یک مقام نظامی سوریه گفته است، نیروی دولتی در این مسیر در حال پیشروی هستند.

رویترز می گوید، به نظر می رسد نیروهای دولتی بیش از هر زمان دیگری به پیروزی در حلب نزدیک شده اند.

طبق این گزارش،از سال ۲۰۱۲ که اعتراضات علیه حکومت بشار اسد به جنگ مسلحانه بدل شد تاکنون صدها هزار نفر کشته شده ونیمی از مردم سوریه بی‌خانمان و آواره شده اند.

ارتش سوریه پیشتر در روز سه شنبه اعلام کرده بود که در ادامه پیشروی در شرق حلب توانسته است پنج منطقه را از شورشیان بازپس بگیرد.

طبق این گزارش نیروهای دولتی توانسته اند، منطقه «اَلشُعار» در شرق حلب را تصرف کنند.

گفته می شود دستکم ۱۰۰ هزار نفر در مناطق تحت کنترل گروه‌های شورشی گرفتار شده اند و دسترسی به بیمارستان، دارو و غذا ندارند.

این در حالی است که تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است، نیروهای شورشی در سه منطقه در داخل شهر قدیم دچار «فروپاشی» شده اند.

ارتش سوریه نیز مدعی شده است که توانسته است مناطق اطراف فرودگاه حلب را به طور کامل از شورشیان بازپس بگیرد.

با این حال، منابع مستقل قادر به تایید این گزارش‌ها نیستند.

XS
SM
MD
LG