لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

بازداشت بیش از ۲۰۰ تن در ترکیه، در پی بمب‌گذاری‌های استانبول


رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم تشییع یکی از مأموران پلیس کشته شده در حملات استانبول
رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم تشییع یکی از مأموران پلیس کشته شده در حملات استانبول

دولت ترکیه در واکنش به دو انفجار در شهر استانبول که یک گروه پیکارجوی کرد مسئولیت آن را به عهده گرفته است، تعدادی از مقام‌های دو حزب طرفدار حقوق کردها را بازداشت کرده و به مواضع پیکارجویان پ ک ک در شمال عراق حمله کرده است.

بر اساس اعلام وزارت کشور ترکیه در دو روز اخیر در مجموع ۲۳۵ نفر در ۱۱ شهر این کشور به اتهام «تبلیغات به نفع پ ک ک» بازداشت شده‌اند.

با این حال این وزارتخانه، تعداد دقیق مقام‌ها و اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها و حزب دمکراتیک مناطق را در جریان عملیات روز دوشنبه نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، مشخص نکرده است.

تحت تأثیر این اقدامات، نگرانی در مورد تشدید سرکوب این دو حزب افزایش یافته است. احزابی که دولت ترکیه آنها را به طرفداری از پ ک ک متهم می‌کند، گرچه حزب دمکراتیک خلق‌ها همواره این اتهام را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده تعداد تلفات انفجارهای استانبول به ۴۴ نفر رسیده که ۳۸ تن از آنها مأموران پلیس هستند.

ارتش ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که مواضع پیکارجویان حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق را که از آنها به عنوان «تروریست‌های جدایی طلب» یاده شده، بمباران کرده است. در این بیانیه گفته می‌شود که بر اثر این حملات چند مقر فرماندهی و محل استقرار سلاح‌های این گروه نابود شده‌اند.

پس از انتشار اخبار مربوط به این موج جدید بازداشت‌ها آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از دولت ترکیه خواست «حاکمیت قانون و اصل واکنش متناسب را رعایت کند».

مسئولیت بمب گذاری‌های استانبول را «بازهای آزاد کردستان» منشعب از حزب کارگران کردستان به عهده گرفته است. این گروه در یک سال گذشته، مسئولیت سه حمله بزرگ در شهرهای آنکارا و استانبول را برعهده گرفته که بر اثر آن حداقل ۷۳ نفر کشته شده‌اند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از بمب‌گذاری‌های روز شنبه با لحن قاطعی وعده داد که تا آخر با تروریسم مبارزه خواهد کرد.

او روز دوشنبه هم از محل انفجارها بازدید کرد و پس از آن در مراسم خاکسپاری چند تن از مأموران پلیس که در این حملات کشته شدند، شرکت کرد.

در همین حال روزنامه حریت در سرمقاله روز دوشنبه خود، ضمن انتقاد از دولت ترکیه نوشت که «دولت به جای یک راهبرد حساب شده، تنها واکنش‌های خشمگینانه نشان می‌دهد».

مدیر مسئول این روزنامه در سزمقاله خود اضافه کرد که «دولت با بهانه قرار دادن این حملات به محدود کردن آزادی‌های سیاسی و فردی ادامه می‌دهد که راه جلوگیری از حملات تروریستی نیست».

ماه گذشته ده‌تن از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌های ترکیه از جمله دو تن از رهبران آن بازداشت شده و هنوز هم در انتظار محاکمه مجدد، در زندان هستند.

همچنین گزارش شده که همزمان با عملیات نیروهای پلیس و بازداشت تعداد دیگری از فعالان این حزب، دفتر آن در شهر استانبول مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG