لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

انتقاد مقام بسیج از تلاش برای توقف ازدواج زودهنگام دختران


در حالی که فاطمه ذوالقدر٬ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از تلاش برای ارائه طرح ممنوعیت ازدواج دختران و پسران زیر سنین ۱۳ و ۱۵ سال در مجلس خبر می‌دهد٬ رئیس بسیج جامعه زنان حذف شرط سنی از شروط ازدواج دختران را «جنگ با خدا» نامید.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۴ آذر، وب‌سایت خانه ملت٬ فاطمه ذوالقدر در صحن علنی مجلس از مخالفت اخیر ناصر مکارم شیرازی٬ از مراجع تقلید با ازدواج دختران زیر ۱۳ سال قدردانی کرد.

آقای مکارم در دیدار اخیر فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی (اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس) درباره ازدواج دختران زیر ۱۳ سال با اذن ولی و مجوز دادگاه گفت که «من این اجازه را نمی‌دهم٬ ممکن است در گذشته‌ها نیز جایز بوده باشد٬ اما الان به دلیل مفاسدی که دارد جایز نیست و تا دختر به بلوغ عقلی نرسد اجازه ازدواج ندارد.»

آن ‌طور که خانم ذوالقدر گفته، کمیسیون فرهنگی مجلس در پی تهیه طرحی بر اساس پاسخ‌های مراجع تقلید و نظرات حقوق‌دانان در این زمینه٬ برای ممنوع کردن ازدواج دختران و پسران زیر سن قانونی ازدواج است.

بر اساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی٬ عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولی و به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است.

کمیسیون فرهنگی مجلس قصد دارد با اصلاح این ماده٬ در ازدواج دختران و پسران کم‌سن٬ تنها اذن پدر و شرط سن مدنظر نباشد و علاوه بر تصمیم ‌گرفتن مراجع قانونی در این زمینه٬ نظارت بیشتری بر ادارات ثبت و دادگاه‌ها انجام شود تا تخلفی صورت نگیرد.

این در حالی است که رئیس بسیج جامعه زنان ایران تلاش شماری از نمایندگان مجلس مبنی بر حذف «اذن پدر و شرط سنی» از شروط ازدواج دختران را «جنگ با خدا» نامیده است.

مینو اصلانی، رئیس بسیج، روز چهارشنبه به خبرگزاری فارس گفت که «این افراد با مطرح کردن این موضوعات به جنگ خدا رفته‌اند و در حالی عده‌ای در تلاش هستند اذن پدر را از شرایط لازم برای ازدواج حذف کنند که در غرب جنبشی با عنوان احیای پدرسالاری به راه افتاده است.»

به گفته این مقام بسیج، زنان غربی می‌گویند «تا زمانی‌ که پدران از ما مراقبت می‌کردند و ازدواج ما را تدبیر می‌کردند عزت داشتیم و بعد هم ما را به کسی می‌سپردند که در مورد او تحقیق کرده بودند٬ اما هم اکنون ما مانند دستمالی شده‌ایم که دست به دست می‌شویم.»

وی حذف شرط سنی از ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را مخالف «آموزه‌های دینی» و در تضاد با «فطرت انسانی» دانسته و تنها رسیدن به «بلوغ شرعی» را برای ازدواج کافی دانست.

به گفته رئیس بسیج جامعه زنان٬ «تداخل در موضوعات حیاتی برای بشر مانند ازدواج٬ کاملا تفکرات غربی و فمینیستی است و به هیچ وجه کسی حق ندارد به زندگی خصوصی مردم ورود پیدا کند.»

وی همچنین تعیین رسیدن به «بلوغ فکری و عقلی افراد» از سوی عده‌ای را «توهین به انسان» عنوان کرده و افزود که «قطعا علمای فهیم، فاضل و با بصیرت به این توطئه غربی‌ها وقعی نمی‌نهند.»

بر اساس آمار ثبت احوال ایران، تنها در سال ۹۴ بیش از ۳۷ هزار دختر با سن کمتر از ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند، و بر اساس تحقیقات منتشر شده، بیش از ۹۰ درصد این نوع ازدواج‌ها از پیش تعیین شده بوده و ۷۵ درصد عروسان خردسال، پس از ازدواج از تحصیل بازمانده‌اند.

پیشتر در اسفند ۹۴، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌ جمهور در امور زنان و خانواده گفته بود که «در یکی دو سال اخیر آمار نگران‌کننده‌ای از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی به دست ما رسیده و حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ده سال نیز بوده‌ایم».

XS
SM
MD
LG