لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

ازدواج کودکان در ایران؛ موضوع پرسش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از مراجع قم


دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی، از مراجع تقلید قم، خواستار ارائه راهکاری درباره سن ازدواج در کودکان دختر شده‌اند. ازدواج کودکان همچنین موضوع سؤال اعضای کمیته فرهنگی مجلس از آیت‌الله مکارم شیرازی نیز بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر، دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در حاشیه دیدار اعضای این کمیسیون با آیت‌الله نوری همدانی، گزارش مکتوبی درباره ازدواج دختران در سنین کودکی را به او ارائه کرده و خواستار ارائه راهکاری در این باره شده‌اند.

در این گزارش مشخص نشده، این مرجع تقلید محافظه‌کار چه پاسخی در این زمینه به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه کرده است.

با این حال در احکام ازدواج در رساله این مرجع تقلید، اقدام «پدر و جد پدری» برای به ازدواج درآوردن «فرزند نابالغ» مجاز شمرده شده، و تأکید شده «اگر این ازدواج مفسده‌ای نداشته باشد»، چنین فرزندی پس از بلوغ «نمی‌تواند آن را به هم بزند».

بر اساس آخرین تغییرات قانون مدنی ایران، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است، اما در این قانون پیش‌بینی شده برای ازدواج زیر این سنین با «اذن ولی» و «تشخیص دادگاه صالح» ممکن است.

خبرگزاری ایسنا همچنین در گزارش خود آورده است که ازدواج دختران زیر ۱۳ موضوع سؤال یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از آیت‌الله مکارم شیرازی، دیگر مرجع تقلید شیعه در قم، نیز بوده است.

این گزارش حاکی است آقای شیرازی در پاسخ تأکید کرده «‌من از نظر فتوا این اجازه را نداده و نمی‌دهم»

او در مورد ازدواج به بر مفهوم «بلوغ عقلی و قدرت تصمیم‌گیری» تأکید کرده و گفته است «ممکن است در گذشته چنین چیزی جایز بوده؛ اما اکنون به خاطر مفاسدی که دارد تا زمانی که دختر به بلوغ عقلی نرسد و قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، اجازه ازدواج ندارد و حکم باطل بودن چنین ازدواجی را می‌دهم».

بر اساس آمار ثبت احوال ایران، تنها در سال ۹۴ بیش از ۳۷ هزار دختر با سن کمتر از ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند، و بر اساس تحقیقات منتشر شده، بیش از ۹۰ درصد این نوع ازدواج‌ها از پیش تعیین شده بوده و ۷۵ درصد عروسان خردسال، پس از ازدواج از تحصیل بازمانده‌اند.

در روزهای اخیر نیز شهلا اعزازی، مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ایران، گفته است که آمار ازدواج کودکان در ایران نسبت به سال قبل، ۱۰هزار مورد بیشتر شده است.

خانم اعزازی، که عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است، در سمیناری به نام «ازدواج کودک» از وجود ۴۳ هزار ازدواج دختربچه‌ ۱۰ تا ۱۵ ساله در کشور خبر داده و افزوده است که از این تعداد «دو هزار دختربچه و پسربچه» از همسر خود جداشده یا بیوه شده‌اند.

خانم اعزازی یادآور شده بیش از نیمی از موارد ازدواج کودکان در شهرها رخ می‌دهد.

پیشتر در اسفند ۹۴، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، گفته بود که «در یکی دو سال اخیر آمار نگران‌کننده‌ای از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی به دست ما رسیده و حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم».

در این زمینه در بهمن ماه سال ۹۴ نیز کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد، از ایران خواسته بود تا از جمله در قوانین مرتبط با ازدواج کودکان بازنگری کند.

XS
SM
MD
LG