لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

اوباما: آمریکا به حملات سایبری روسیه در انتخابات واکنش عملی نشان خواهد داد‎‎‎‎


باراک اوباما
باراک اوباما

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی با رادیو ان‌پی‌آر، می‌گوید آمریکا در برابر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به وسیله حملات سایبری، واکنش عملی نشان خواهد داد.

او تاکید کرده این حملات به کارزار کلینتون ضربه زده، اما در عین حال می‌گوید عوامل مختلفی در نتیجه انتخابات موثر هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با ان‌پی‌آر، در ۲۵ آذر ماه، به یکی از داغ‌ترین موضوعات روزهای اخیر در صحنه سیاسی ایالات متحده پرداخته‌است؛ حملات سایبری روسیه به کارزار انتخاباتی آمریکا، با هدف احتمالی تاثیرگذاشتن بر نتیجه آن. ⇦​بیشتر بخوانید

دولت ایالات متحده و شماری از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه، طی روزهای اخیر لبه تیز انتقادهای خود را به سوی روسیه گرفته و مسکو را متهم کرده‌اند پشت حملات سایبری به کارزار انتخابات آمریکا قرار دارد و «باید بهای آن را پرداخت کند». ⇦بیشتر بخوانید

این حملات البته -آن‌طور که گزارش نهادهایی مانند اف‌بی‌آی- نشان می‌دهد به ستادهای نامزدهای دمکرات و جمهوری‌خواه انجام شده است.

با این همه باراک اوباما گفته ست «تردیدی نیست که این حملات در خدمت فضایی قرار گرفته‌، که طی هفته‌ها و ماه‌ها تمرکز اصلی آن بر ایمیل‌های هیلاری [کلینتون]، بیناد کلینتون و شایعات سیاسی مربوط به کمیته ملی حزب دمکرات بود».

اوباما البته شکست کلینتون را تنها ناشی از حملات سایبری و اطلاعاتی که در جاهایی مانند وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شده، نمی‌داند: «نتیجه انتخابات همیشه می‌تواند طور دیگری رقم بخورد. هرگز نمی‌دانی چه عواملی در این تغییرات تاثیرگذار است. ولی تردیدی ندارم که این موضوع تاثیر‌گذار بوده‌است».

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشته هنوز تحقیقات و تحلیل‌ها در جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد موضوع حملات سایبری ادامه دارد، اما هدف او این است که نتیجه‌ی قابل‌دفاعِ این تحقیقات، پیش از پایان رسمی دوره ریاست‌جمهوری او در ۲۰ ژانویه، منتشر شود.

آقای اوباما در عین حال تاکید کرده است از منظر او ستادِ ترامپ به حملات سایبری یاری نرسانده و نقشی در آن نداشته، بلکه، «همان‌طور که بقیه هم موضوع را فهمیدند، آن‌ها هم این موضوع را فهمیدند که این [هک و انتشار اسناد] به سود کارزار هیلاری کلینتون نیست».

او در عین‌حال شدیدا از این نوعِ به خصوص از دخالت و «خرابکاری» انتقاد کرده و می‌گوید با وجود آن‌که همه قدرت‌ها به جاسوسی از دیگری دست می‌زنند، اما بین جاسوسی، و این نوع از خرابکاری سایبری مثلا در سازوکار اقتصادی یا صنعتی «آن‌چیزی که چین گاهی انجام داده» یا «به‌کار انداختن سازمان اطلاعاتی برای تاثیرگذاری بر انتخابات»، «تفاوت وجود دارد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، بار دیگر به موضوعات مطرح‌شده روزهای گذشته واکنش نشان داده و در حساب کاربری خود در توئیتر گفته است «اگر روسیه یا هر کس دیگری، هک کرده‌است، چرا کاخ سفید این‌همه منتظر مانده تا دست به اقدام بزند؟ چرا تنها الان که کلینتون شکست خورده، اعتراض می‌کنند».

دولت ایالات متحده مهر ماه گذشته در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی، در اقدامی که در آن‌زمان از سوی رسانه‌های آمریکا «کم‌سابقه» توصیف شده بود، دولت روسیه را رسما به انجام حملات سایبری، با هدف تاثیرگذاشتن بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری متهم کرده بود. در آن زمان وزارت امنیت داخلی و سازمان اطلاعات ملی آمریکا، از نهادهای دولتی و محلی خواسته بودند در خصوص حملات سایبری هوشیار باشند و برای مقابله با آن، از این دو نهاد کمک بگیرند. ⇦بیشتر بخوانید

آقای ترامپ در روزهای گذشته تاکید کرده‌است که از نظر او گزارش‌های تازه در مورد دخالت سایبری روسیه در انتخابات، «بهانه ودستاویز» است و «من چنین چیزی را باور نمی‌کنم».

سخنان سخنگوی کاخ سفید و واکنش مشاور ارشد دونالد ترامپ

موضوع حملات سایبری به بحثی غیرمستقیم میان سخنگوی کاخ سفید، و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری منتخب نیز انجامیده‌است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، ۲۵ آذر ماه گفته «آقای ترامپ قطعا می‌دانست که روسیه در حملات سایبری مخرب دست داشته و آن‌ها به کارزار او کمک کرده و به کارزار کلینتون ضربه زده‌اند».

او سپس خطاب به خبرنگاران افزوده «اولا که شما همه این را به‌صورت ضبط‌شده دارید، که نامزد حزب جمهوری‌خواه (دونالد ترامپ) روسیه را تشویق کرده بود دست به هک کردن رقیبش بزند، چرا که باور داشت این موضوع به کارزارش کمک می‌کند».

آقای ارنست گفته قصد ندارد در این مورد «جدل کند»، بلکه قصدش «یادآوری یک واقعیت ساده‌است».

آن‌طور که از گفته‌های سخنگوی کاخ سفید برمی‌آید، اشاره او به سخنان مرداد ماه آقای ترامپ است که گفته بود «روسیه اگر صدای مرا می‌شنوی، ایمیل‌های گم‌شده هیلاری کلینتون را پیدا کن». ترامپ بعدا گفته بود این سخنان «شوخی» بوده‌است. ⇦​بیشتر بخوانید

گفته‌های ارنست در جمع خبرنگاران با انتقاد تیم انتقالی دونالد ترامپ روبه‌رو شده‌است. کلیان کانوی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، گفته‌های سخنگوی کاخ سفید را «شدیدا ناامیدکننده» توصیف کرده‌است.

خانم کانوی به شبکه خبری فاکس گفته است «جای ناامیدی فوق‌العاده است که از تریبون کاخ سفید چنین چیزی شنیده شود».

مشاور آقای ترامپ افزوده است «او عملا این را بیان کرده که رئیس‌جمهوری منتخب از جریان [حملات سایبری] مطلع بوده، و یا حتی تشویق به این کار کرده است. چنین چیزی شدیدا ناشی از عدم حس مسئولیت است. من در عجبم آیا رئیس او، رئیس‌جمهوری اوباما، با این حرف‌ها موافق است».

روسیه پیش از این بارها اتهام‌های مربوط به حملات سایبری را رد کرده‌است. آقای ترامپ نیز خود پس از واکنش‌ها به گفته‌هایش در سخنرانی عمومی خطاب به روسیه، گفته بود اتهامات مربوطه در مورد «کمک هکرهای روسی به کارزار انتخاباتی او» علیه کارزار کلینتون، «یکی از عجیب‌ترین تئوری‌های توطئه‌ای‌ست که تا کنون شنیده است». نامزد حزب جمهوری‌خواه در آن زمان تاکید کرده بود هرگز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را ندیده است. ⇦​بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG