لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

پلیس آلمان در ارتباط با واقعه برلین به دنبال یک مظنون تونسی است


نظارت پلیس در نزدیکی بازارچه کریسمس در برلین
نظارت پلیس در نزدیکی بازارچه کریسمس در برلین

پپلیس آلمان اعلام کرد در جستجوی یک مرد جوان تونسی است که احتمال می‌رود راننده کامیونی باشد که روز دوشنبه ۲۹ آذر با ورود به یک بازارچه کریسمس در برلین، مردم را زیر گرفت و منجر به مرگ ۱۲ تن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمال می‌رود مدارک شناسایی یافته ‌شده با نام «انیس ا.» در زیر صندلی این کامیون ۴۰ تنی، متعلق به این مرد تونسی باشد.

بر اساس این گزارش، وی در ابتدای دهه ۲۰ زندگی خود قرار دارد، به سه نام شناخته می‌شود و در شهر «تطاوین» در جنوب تونس بدنیا آمده است.

روزنامه‌های آلمانی دربارهٔ سن و نام وی گزارش‌های مختلفی منتشر کرده‌اند.

این فرد در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ در آلمان درخواست پناهندگی کرده و آن‌طور که روزنامه زود دویچه چاپ آلمان گزارش کرده، اجازه اقامت موقت در این کشور را پیدا کرده بود.

به گزارش این روزنامه، او مدتی در برلین و ایالت نوردراین وست‌فالن زندگی کرده و با یک شبکه اسلام گرا به رهبری شخصی به نام «ابو ولاء عراقی» که به تازگی بازداشت شده، در ارتباط بوده است. وی از دسامبر ۲۰۱۶ ناپدید شده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام تونسی که نخواست نامش فاش شود، گفت که مقام های آلمانی خواستار دریافت اطلاعاتی در مورد این مرد تونسی شده اند.

در این میان، به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه آلمانی «راینیشه پست» خبر داد که ماموران پلیس که در پی بازداشت این جوان تونسی هستند، یک مرکز پناهندگان در شهر «امریک»، در غرب آلمان و در نزدیکی مرز هلند، را بازرسی کرده اند.

مظنون قبلی واقعه برلین یک پناهجوی ۲۳ ساله اهل پاکستان بود که شامگاه روز سه‌شنبه هفته جاری به دلیل فقدان مدارک و شواهد کافی مورد استناد در عملیات تروریستی روز دوشنبه، از سوی پلیس برلین آزاد شد.

توماس دمایتزیره، وزیر کشور آلمان اعلام کرده حال ۱۴ تن از ۲۴ فردی که در بیمارستان بستری هستند، وخیم است و بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زنند.

۱۲ نفر نیز بدنبال ورود این کامیون ۴۰ تنی که دارای پلاک لهستانی بود به بازارچه کریسمسی در برلین جان باختند.

آقای دمایتزیره گفته که مأموران همزمان در حال پیگیری چندین سرنخ هستند و باید اجازه داد کارشان را به اتمام برسانند.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آ.ار.دی آلمان افزوده که هیچ‌کس تا زمان بازداشت عاملان این اقدام تروریستی آرام نخواهد نشست.

روز گذشته، شبکه «اعماق» وابسته به گروه حکومت اسلامی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یک سرباز داعش» عملیات برلین را انجام داده و شهروندان کشورهای «ائتلاف» را هدف قرار داده است.

با آنکه آلمان یکی از کشورهای عضو ائتلاف به رهبری آمریکا در مبارزه با این گروه در عراق و سوریه است، اما هنوز مدارکی مبنی بر تأیید ادعای وب‌سایت اعماق بدست نیامده است.

تونس از کشورهایی است که یکی از بیشترین تعداد اسلام‌گرایان تندرو را در خود جای داده و گفته می‌شود نزدیک به ۵۵۰۰ نفر از شهروندان این کشور در درگیری‌های عراق، سوریه و لیبی مشارکت دارند.

اتفاق اخیر در برلین، سیاست درهای باز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به روی پناهندگان را بار دیگر مورد انتقاد قرار داده است.

مرکل اعلام کرده برای چهارمین بار در رقابت‌های سال آینده این کشور برای انتخاب صدراعظم شرکت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG